Net als afgelopen jaar ben ik weer gevraagd om op Fusion te spreken. Het congres van Adformatie. Creatieve zuurstof was dit jaar het thema. Samen met Sicco Beerda van EuroRSCG 4D -en met Ronnie Overgoor als gespreksleider- bespraken we de meest inspirerende online cases en ontwikkelingen van dit moment. Om een beetje orde aan te brengen in alle online stuff, hadden we gekozen voor de volgende onderwerpen: user generated content, virals, social networks en newtv.
Wat aantekeningen…
Er zijn maar weinig goede voorbeelden van ‘branded’ user generated content. Een mooi case van Sicco: ‘Join the Chain’ van Nike. Je kan je zelf gemaakte filmpje van het hooghouden van een bal tussen duizend andere hooghouders plakken en de ‘chain’ langer maken. Erg leuk om naar te kijken en om aan mee te doen. Met of zonder Nike’s.
Verder levert zoeken op ‘Coke & Mentos’ op Youtube meer dan entertaining content op. Het heeft even geduurd voordat Coke deze hype zag als mooi meegenomen en niet als ‘vervelend dat die stomme consumenten ons product verkrachten…’.
De grammatica van succesvolle virals is inmiddels wel uitgekristaliseerd: de ontvanger onderdeel maken van een filmpje, al dan niet met bellen of sms-en gecombineerd. En dankzij Frans Bauer en de verkiezingen wordt de massa ook al bereikt. Seen it, done it, been there. What is next?!
Social networks zijn voor een groepje mensen ‘zuurstof’, maar voor het grootste gedeelte van de wereldbevolking een niet te bevatten fenomeen. Wie doet dat nou?!? Is SecondLife voor freaks die geen ‘first life’ hebben of is SecondLife juist hun ‘first life’?
Hoe dan ook. Het is iets om in de gaten te houden. Vanuit het gericht bereiken van ‘peers’ en hun ‘peers’ en de mogelijkheden met betrekking tot e-commerce. Snel mee experimenteren en leren dus.
Na spot & non spot ontwikkelt het medium tv zich verder. Digitale tv brengt met de ‘Red Button’ de interactiviteit die we online gewend zijn voorzichtig naar ‘de pit’ en ‘advertisers funded programming’ maakt van tv-programma’s aanjagers van interactieve & commerciële platformen. Neem Topkok (van Albert Heijn) en ‘Je echte leeftijd’.
Over de ‘Red Button’ later meer…