1. Is het water cooler effect achterhaald?

    Tv-makers praten graag over het watercooler effect. Welk tv-programma van de avond ervoor wordt het meest besproken wanneer mensen elkaar tegenkomen. Op de gang, bij het koffie-apparaat of rond de watercooler op de zaak. 

    Door andere vrije tijdsbesteding, de veranderende media-consumptie van consumenten en de versnippering van media komt het watercooler effect steeds minder voor. 

    Te weinig mensen zien tegenwoordig hetzelfde -op het zelfde moment- en dan is er dus geen gemeenschappelijke tv-ervaring om over te kletsen. ‘Lachen gisteren die Willem Ruis’ heeft inmiddels plaatsgemaakt voor iets als ‘heb je mijn mailtje nog gelezen’.

    De storm van gisteren leverde wel een watercooler effect op. Iedereen vertelde vanochtend over zijn eigen ervaringen en wat er allemaal te zien was op tv. Omgevallen bomen, gestrande reizigers, weggewaaide daken en boten op drift in de haven. 

    In een medialandschap waar harddiskrecorders opstormen, ‘on demand’-diensten als paddestoelen uit de grond komen en er bijna dagelijks nieuwe digitale zenders worden gelanceerd, zal het tv-programma gedomineerde watercooler-effect alleen maar verder afnemen.

    Alleen de actualiteit rond gebeurtenissen als 9/11, de moorden op Fortuyn en Van Gogh, de Tsunami, de dood van Hazes en bijvoorbeeld de kopstoot van Zidane tijdens het WK lijken nog ‘groot’ genoeg om de massa te bereiken. En aan te zetten tot een gesprek met een ander.

    Het is dus tijd voor een andere aanpak. Current_tv is hier een voorbeeld van. Dit vernieuwende tv-station levert ieder half uur korte nieuwsprogramma’s, die gebaseerd zijn op real-time informatie van Google over de meest gevraagde web- en nieuwszoekopdrachten. 

    In plaats van broadcasten, faciliteren ze in de informatie-behoefte van consumenten. En door de interactieve kracht van het internet vindt het watercooler effect uiteraard daar plaats en niet op de zaak. 

    Spannend om in de gaten te houden is wat de invloed gaat zijn van Current_tv en andere, vergelijkbare initiatieven die inspelen op ontwikkelingen als ‘on demand’ en ‘time shifting’. 

    Komt er een nieuw leven voor het watercooler effect van tv-makers? Of worden ze wat dit fenomeen betreft voornamelijk afhankelijk van de grillen van terroristen, moordenaars en de natuur… 


reacties