Tijdens de China Innovatiereis 2008 enkele weken geleden heb ik Klaas Weima van het interactieve bureau Energize beter leren kennen. Hij vroeg vorige week of ik mee wilde werken aan een interview voor zijn nieuwsbrief. Klik hier voor de Energize Newsflash. Of lees de Q&A hieronder.
Hoe zie jij de toekomst van interactieve marketing?
Dat interactiviteit bij steeds meer bedrijven een strategie wordt in plaats van een bijkomend extraatje bij online advertising.
Waar staat het vak over vijf jaar?
Vrees dat het tekort aan talent & ervaring in onze industrie nog wel een tijdje zal leiden tot terughoudendheid bij merkadverteerders. Het boeken van successen is namelijk essentieel om nog substantiëlere investeringen in online te doen. Toch zullen we over 5 jaar veel meer met ‘ideas that can be advertised’ bezig zijn dan met het doorvertalen van ‘advertising ideas’ naar andere media dan TV, outdoor & print. Eigenlijk de filosofie van 2008 ;-).
Waarin ligt volgens jou de voornaamste kracht van interactieve marketing?
Het is niet alleen communicatie, maar ook het ‘managen’ van interactie, transacties & relaties. Door de opkomst van online worden meer en meer media kanalen en dat vraagt om een andere strategie & een andere creatieve invulling.
Word Of Mouth (WOM) is een efficiënte, goedkope en betrouwbare vorm van reclame. De bekende ‘Tell-a-friend’ constructies met inzet van e-mail lijken echter steeds minder effectief. Wat is in je ogen de reden en een goed alternatief?
Consumenten voelen haarfijn de scheidslijn aan tussen commercie met een hoofdletter en commercie met een kleine letter. Het laatste vinden ze prima en willen ze best met anderen delen. De truc is dus relevantie, entertainment of andere vormen van toegevoegde waarde toe te voegen zodat er ook iets in zit of te halen valt voor de consument zelf. En dus niet alleen voor de adverteerder.
Wat zou volgens jou de volgende stap in WOM moeten zijn?
WOM verandert volgens mij niet. Het gaat nog steeds om dingen waar consumenten over praten en bereid zijn om te delen met anderen. De manier waarop merkboodschappen door consumenten worden verspreid verandert wel. Kennis – vooral van de snel veranderende digitale infrastructuur (denk aan RSS, embeded code en API’s) – is essentieel om nog of weer onder de aandacht te komen van het grote publiek.
Wat is de belangrijkste internettrend van dit moment?
Denk toch sociale media. Internet is altijd al een medium geweest waar mensen vooral bezig waren met communiceren. Het begon met email en daarna kwam het succes van onder andere messaging. Nu hebben ‘ze’ virtuele hangplekken gevonden waar je lekker kan communiceren, makkelijk vrienden kunt maken en ook nog eens je (online) identiteit kan vormgeven. Wat wil je nog meer?
Wat is de grootste hype van dit moment?
Dit is na Twitter ongetwijfeld het ontwikkelen van ‘branded’ applicaties voor Hyves en mobiele apparaten zoals de iPhone. Dit zijn kleine toepassingen die merken een rol geven en er voor zorgen dat consumenten de merkwaarden van adverteerders ervaren, dankzij een relevante, vaak interactieve dienst. Het is geen hype omdat deze ontwikkeling geen serieuze is, maar omdat consumenten straks door het enorme aanbod van ‘branded applicaties’ door de bomen het bos niet meer gaan zien en veel merken moeite zullen hebben met het vinden van iets relevants.
Wat is je favoriete website? Waarom? Twee hele functionele sites…
Tinyurl.com (http://tinyurl.com/create.php).
Hiermee kan je een lange url heel kort maken. Handig als je een link wilt doorsturen, voor een post op een weblog of een berichtje op Twitter.
Verder Hey!Watch (https://heywatch.com/).
Hiermee kan je Youtube filmpjes rippen en downloaden. Dankzij deze site hoef je tijdens een presentatie nooit meer toegang te hebben tot het internet om een video te laten zien! Dat scheelt kopzorgen!
Tenslotte, wat is jouw killer advice voor de Nederlandse marketeer?
Bouw zo snel mogelijk cases die aantonen dat online rete effectief kan zijn. Niet alleen kwantitatief (kosten per contact, lead, etc.), maar vooral ook kwalitatief. Als de vraag ‘wat doet het voor mijn merk?’ positief en onderbouwd beantwoord kan worden, dan gaat het licht voor online meestal definitief op groen.