1. Floaten? Dat zouden meer merken moeten doen!

    Veel adverteerders zetten online in om ouderwets bereik op te bouwen binnen de doelroep. Ze kopen banners in, onderhandelen over de kosten per 1.000, hopen op veel clicks en evalueren de campagne veelal aan de hand van de traffic naar een site. Er zijn ook adverteerders die het anders doen. Die verdiepen zich niet alleen in waar hun doelgroep zich online begeeft, maar kijken vooral goed naar wat hun doelgroep daar aan het doen is en hoe ze hun merkboodschap op een relevante en slimme manier kunnen verspreiden binnen de belevingswereld van de consument.

    Een voorbeeld hiervan is de online campagne van Centraal Beheer op Hyves. Op basis van de Skydiver tv-commercial rond Koninginnedag ontwikkelde deze verzekeraar een laagdrempelig, verslavend spelletje. Dit spel kon je makkelijk op je Hyves profielpagina zetten en de top100 werd samengesteld aan de hand van de gameplays die plaatsvonden binnen jouw vriendengroep en de bezoekers van jouw pagina. Dat werkt aanstekelijk…

    Een virale hit was het resultaat. Binnen de eerste maand was het spel meer dan 1 miljoen keer gespeeld. De gadget met het spel kwam namelijk al snel terecht op 50.000 profielpagina’s. Dit heeft geleid tot 25.000.000 vertoningen en 25.000 uur gameplay. En de virale motor draait nog steeds door. Inmiddels is het spel meer dan 2,5 miljoen keer gespeeld… De kosten per contact zijn inmiddels zo laag, dat ze niet meer op een rekenmachine passen.

    Denk dat dit de manier is hoe online advertising moet werken. Niet geforceerd opzoek gaan dus naar 1 dimensionaal bereik, maar iets relevants of leuks ontwikkelen en dat verspreiden op de virtuele hangplekken waar consumenten zich massaal ophouden. Dus minder views-, clicks- en traffic-denken en meer je merk laten floaten waar de massa is.

    Dit artikel is geschreven voor MOLBLOG, de marketingblog van het Tijdschrift voor Marketing & Dutchcowboys.


reacties