1. Waar zit je?!? :: de opkomst van FourSquare

    Waar (de hype rond) Twitter een paar jaar geleden begon met de vraag “Wat ben je aan het doen?” is de seeds populairder wordende dienst FourSquare een antwoord op de vraag “Waar zit je? “. Met FourSquare log je met je mobiele telefoon in op een fysieke lokatie. Dus… stel ik ben in De Kuip in Rotterdam, dan meld ik me virtueel aan. Via deze GPS-gedreven dienst weten mijn FourSquare-volgers direct waar ik ben en ik kan -met een simpele handeling- via Twitter direct de rest van mijn sociale netwerk informeren (als ik dat wil uiteraard).

    Wat leuk is aan FourSquare is dat een heel simpel idee het gebruik stimuleert. Je kunt namelijk ‘badges’ verzamelen. Een soort virtuele (voetbal-)kaartjes die je krijgt als je de dienst veel gebruikt. Zo wordt je aanmelden een beetje een sport, want als je een nieuwe badge hebt verdiend, dan kan je dit weer delen met je vrienden en vriendinnen (en dat werkt status verhogend, gek genoeg ;-)). Zo ben ik bijvoorbeeld ‘Burgemeester’ van Le Pain Quotidienne in Amsterdam. Ik ben daar namelijk tot nu toe de ‘user’ en de bezoeker van dit restaurant die daar het meest heeft ingelogd.

    FourSquare voegt een virtuele laag toe aan fysieke locaties. Zo kan ik bijvoorbeeld een boodschap achterlaten die andere gebruikers van deze dienst zien zodra ze inloggen op dezelfde plek. Er worden inmiddels veel tips gepost, bijvoorbeeld over lekkere gerechten, aanbiedingen of andere handige wetenswaardigheden.

    Bizar is hoe snel FourSquare informatie over oneindig veel locaties heeft verzameld de afgelopen maanden. Dit komt doordat ze ook punten geven (die weer leiden tot een nieuwe badge) als je een nieuwe plek aanmaakt. Hierdoor helpen nu veel FourSquare-gebruiksers bij het compleet maken van alle informatie. Een mooi voorbeeld van hoe het stimuleren van ‘user generated content’ op een goede manier kan werken.

    FourSquare kan wel eens de hype worden die Twitter opvolgt. Het is wederom een dienst waar een hoop mensen het nut en de lol niet van inzien, maar die door een relatief klein groepje actieve gebruikers toch/al als waardevol wordt ervaren. Los hiervan is het een laagdrempelige dienst die past binnen een grotere trend: het samensmelten van de fysieke & virtuele wereld. Steeds meer consumenten krijgen continu toegang tot informatie. Niet alleen thuis,maar ook onderweg. En dat zal het koopgedrag van grote groepen consumenten de komende jaren definitief veranderen.


reacties