1. The Voice of Vodafone

    Column geschreven voor Marketing Tribune 18

    Geweldig, het succes van The Voice of Holland. Dit nieuwe programma van John de Mol was de eerste week al direct een kijkcijferkanon. Mede dankzij RTL. Daar durfden ze al tijdens de zomervakantie te starten met Holland Got Talent. Hierdoor wist deze zender al voor de begin van de winterprogrammering veel kijkers op vrijdagavond weg te trekken bij de concurrentie. De meer dan goed bekeken finale van de talentenshow met Gordon en Patricia Paay liep hierdoor vloeiend over in (weer) een nieuwe, verbeterde en nu nog leukere variant.

    The Voice of Holland heeft 4 sponsoren, waarvan Vodafone de grootste en –waarschijnlijk- meest opvallende. Uiteraard zet deze adverteerder commercials en billboards in rond de uitzendingen. Op een beetje geforceerde manier zit Vodafone ook in het programma. Deelnemers kijken even via mobiel internet naar een favoriete muziek video op Youtube of sturen -uiteraard met een Vodafone branded smartphone- een enthousiast sms-je naar huis.

    Maar de sponsoring gaat verder. Zo worden tijdens de uitzendingen de kijkers opgeroepen om te reageren via bijvoorbeeld Facebook. Om dit aan te jagen wordt in het programma meerdere keren de speciale hashtag ‘#tvoh’ getoond. Hiermee worden de reacties online makkelijker vindbaar. Vodafone heeft zelf ook drie fanatieke reporters geselecteerd die backstage exclusieve berichten verspreiden via onder meer een eigen Twitter-kanaal.

    Verder kan je bij aankoop van een telefoon met een Vodafone-abonnement kaarten winnen voor de live shows. Ook maak je kans op een VIP-pas door je Hyves profiel te ‘pimpen’ met The Voice of Holland & Vodafone reclame. Uiteraard ontbreekt een speciale applicatie voor iPhone en Android niet, gevuld met video’s, achtergrondinformatie en actuele content gegenereerd door de Vodafone reporters.

    De samenwerking tussen Talpa, RTL en Vodafone is een mooi voorbeeld van hoe tv sponsoring tegenwoordig ingezet kan worden. Op een manier die niet alleen een waardevolle bijdrage levert aan de bekendheid van een merk, maar die ook optimaal gebruik maakt van de kracht van digitale media en die consumenten activeert. Extra complimenten voor Vodafone. Daar heeft toch iemand het lef gehad om geld te stoppen in weer een nieuwe talentenshow. En ook nog eens gedurfd om een stap verder te gaan in het creëren van een vernieuwende merkbeleving die uitstekend past bij het product en het merk.


reacties