1. Albert Heijn tegen C1000…. 2-1

    Column geschreven voor MarketingTribune nr. 1

    Voetbal is een gewilde context voor veel adverteerders. Het immers de grootste sport van Nederland. Zowel om zelf te doen als om lekker naar te kijken. Vandaar ook dat Albert Heijn enkele jaren geleden bewust veel geld investeerde om sponsor van de Eredivisie te worden. Dit gaf deze retailer de mogelijkheid om met een reeks voetbalplaatjes op de zeurcultuur onder kinderen in te spelen. En hiermee natuurlijk ouders een maand per jaar massaler en vaker dan normaal naar hun winkels te lokken. Het exclusieve karakter van de overeenkomst met de Eredivisie gaf Albert Heijn een mooi concurrentievoordeel richting andere retailers. Met andere woorden, 1-0 voor AH.

    Deze zomer zette de grootste retailer van Nederland haar succesvolle voetbalstrategie verder door. Zonder sponsor te zijn van Oranje en de KNVB trad bijna het hele Nederlands Elftal –samen met Harry de supermarktmanager- op in een televisiecampagne rond het WK. Dit werd mogelijk dankzij een slimme deal tussen Albert Heijn en Unilever. Oranje rechten van spelers werden namelijk geruild tegen dikke bonusaanbiedingen van ondermeer Unox, Calvé, Rexona, Axe en Andrelon. Allemaal producten van KNVB-sponsor Unilever. Weer was AH de concurrentie te slim af. 2-0 voor AH.

    Maar… C1000 heeft inmiddels ook de kansen geroken die voetbal biedt en heeft besloten de competitie met Albert Heijn aan te gaan. Met de promotie Stars of Football. Ook voetbalkaartjes. Niet de volledige Eredivisie, maar een mix van aansprekende Nederlandse voetballers in het buitenland, oud spelers & coaches en een aantal populaire spelers die nog in ons eigen land voetballen. Waarschijnlijk allemaal individueel gecontracteerd. Met een goede timing. Net na de jaarwisseling. En vooral ruim voor de nieuwe Eredivisie-voetbalkaartjes van AH. Zo. Dat is wat mij betreft 2-1.

    Om in voetbaltermen te blijven…. de bal ligt nu weer bij AH. Zijn ze in staat met hun bekende marketing- en distributie power snel hard terug te slaan? En wordt het alsnog 3-1? Of rent heel Nederland de komende weken naar C1000 en zit niemand straks meer te wachten op de nieuwe voetbalcampagne van Albert Heijn. Ben benieuwd naar de tweede helft van deze spannende voetbalstrijd.


reacties