1. Media wordt als sex…

    Column geschreven voor MarketingTribune 11

    Pas iets meer dan een jaar geleden begon Facebook met de inmiddels behoorlijk beroemde Like!-button. Voor wie nog geen kennisgemaakt heeft met dit wonderlijke fenomeen, dit is een simpele knop die je bijna overal op het internet tegenkomt en waar je op drukt als je je vrienden wilt laten weten dat je de informatie die je leest of bekijkt leuk vindt.

    Op deze manier krijgt interessante content meer aandacht onder de mensen met wie je gelinkt bent binnen het grootste sociale netwerk ter wereld. Hierbij geldt: des te meer Likes!, des te beter de betreffende informatie zich verspreidt over het world wide web.

    Het is aardig om te zien hoe elk grote nieuwe ontwikkeling op het internet weer iets nieuws toevoegt aan de distributie van content. Het begon eigenlijk allemaal met de komst van weblogs. RSS maakte vanaf toen mogelijk om tekst, beeld en geluid te verspreiden richting iedereen die zich aangemeld had om nieuwe informatie van een blog automatisch te ontvangen in een reader; een soort e-mailprogrammatje.

    Een van de belangrijkste drivers achter het succes van Youtube was de uitvinding van ‘embedded code’. Dankzij het knippen en plakken van een klein stukje HTML-code waren internetgebruikers in staat om alle video’s die op Youtube staan ook op hun eigen weblog, website of nieuwspagina te zetten.

    Vervolgens kwam in Nederland Hyves met een API. Dit is een simpele technische oplossing die het mogelijk maakt om als adverteerder eenvoudig gebruik te maken van de database van dit sociale netwerk, zonder zelf direct toegang te hebben tot de persoonsgegevens van de Hyvers. Ook dit was een nieuwe manier om gadgets met content te personaliseren en op oneindig veel profielpagina’s binnen deze virtuele hangplek te laten plaatsen.

    Ook Twitter hielp mee aan de ontwikkeling van een nieuwe manier van verspreiding van content. Op dit platform ontstond het idee van ‘retweeten’. Kort gezegd een RT. Hiermee stuur je eigenlijk iets interessants dat je leest door naar je eigen volgers. En zij eventueel weer door naar hun volgers. Dankzij dit verspreidt informatie zich met een soort domino-effect binnen Twitter en daarmee over het internet.

    Al de bovenstaande ontwikkelingen bieden kansen voor een marketeer. Als je namelijk in staat bent om je campagne of rumoer over je merk te laten verspreiden via consumenten die gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheden, dan heb je minder betaalde media nodig om je merk of product onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Probeer het eens uit. En ervaar dan dat media wordt als sex… alleen de losers moeten er voor betalen ;-).


reacties