1. Originaliteit, effectiviteit en de kleren van de keizer

    Begin april worden de SpinAwards weer uitgereikt. De jaarprijzen voor creativiteit in digitale communicatie. Afgelopen week werden de 70 nominaties bekend gemaakt.  Aanstaande woensdag en donderdag mogen de genomineerden hun werk presenteren tijdens de Inspiration Days.

    Het unieke van de SpinAwards is dat iedereen hier de tweede ronde van de jurering kan bijwonen. Een uitgelezen kans dus om in twee middagen het beste werk in Nederland langs te zien komen op het gebied van online, mobiel, games en innovatie.

    Terug naar de nominaties. Wat opvalt is dat er best veel werk is ingestuurd dat -aardig gezegd- geïnspireerd is op werk uit het buitenland. Ik hoop dat de juryleden hiervan goed op de hoogte zijn en deze cases niet bekronen met zilver of goud. Immers, voor het beoordelen van creativiteit is het meenemen van originaliteit essentieel. Alles wat dit niet is, kan uiteraard succesvol zijn geweest of slim toegepast, maar verdient wat mij betreft geen hoofdprijs.

    Ook dit jaar is het weer teleurstellend dat als je de nominaties bestudeert nog steeds heel veel cases alleen zijn onderbouwd met kwantitatieve cijfers, zoals bereik, downloads, likes en fans. Dit betekent dat nog steeds weinig adverteerders investeren in onderzoek dat het eventuele merkeffect aantoont. Logischerwijs is dit belangrijker bij campagnematig werk dan binnen categorien als design en innovatie.

    Het belooft een spannende tijd te worden tot de uitreiking. Want als je bent genomineerd, dan wil je natuurlijk ook winnen. Een ding is zeker. Net als met communicatie geldt ook met prijzen winnen dat bekendheid helpt. Cases die elders in de prijzen zijn gevallen, veel persaandacht hebben gekregen of komen van gerenommeerde klanten en bureau’s krijgen over het algemeen meer aandacht. En daarmee ook meer prijzen.

    Daarom roep ik alle juryleden op om te strijden voor het meest creatieve werk. Werk waar je jaloers op bent en dat je zelf had willen maken. En om even terug te gaan naar de essentie van het sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’ van Hans Christian Andersen uit 1837: stem niet voor iets uit angst om tegen het collectief in te gaan, maar wees vooral autonoom.


reacties