1. Crowd sponsort u mee?

    Column geschreven voor Marketing Tribune 15

    Recent vond de eerste Amsterdam City Swim plaats. Een uniek sportevenement waarbij 1.100 deelnemers 2.028 meter zwommen in de Amsterdamse grachten. Er waren een hoop bekende olympische zwemmers die vooraf al veel aandacht van de pers trokken. En als klap op de pr-vuurpijl deed – onaangekondigd – prinses Maxima ook mee. Met prins Willem Alexander en de kinderen langs de kant.

    Dit leidde tot nog meer online rumoer, artikelen op de voorpagina van kranten en verschillende tv-items; zelfs in het op professionele sport gerichte Studio Sport. Het hele evenement is geïnitieerd om geld in te zamelen voor de Stichting ALS Nederland. Een organisatie die zich inzet voor een grotere bekendheid van deze dodelijke spier- en zenuwziekte. En voor een betere kwaliteit van zorg voor de vijfhonderd mensen die nu jaarlijks door ALS getroffen worden. Het doel om veel geld op te halen met de Amsterdam City Swim was al bereikt voordat prinses Maxima in het water sprong. De 1.100 andere deelnemers hadden namelijk al ruim 600.000 euro aan sponsorgeld opgehaald met crowd sponsoring.

    Dit fenomeen houdt in dat je je (sociale) netwerk inzet om bekendheid te geven aan je deelname en dat je je inspant om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een goed doel. Dit is een totaal andere aanpak dan Stichting ALS Nederland gewend was. De afgelopen jaren werden er succesvolle galadiners georganiseerd. Geld werd opgehaald via de bekende aanpak van het verkopen van kostbare tafels en het veilen van ingezamelde, waardevolle voorwerpen. Avonden die bijzonder waren voor een select groepje aanwezigen, maar die niet de zichtbaarheid kregen van een zwemwedstrijd door de Amsterdamse grachten.

    Ook lijkt het er wel op dat steeds meer mensen het leuker vinden om iets actiefs te doen dan ergens heen te gaan. Kijk maar naar het succes van het Alp d’HuZes wielren-evenement. Crowd sponsoring geeft allerlei stichtingen en goede doelen de kans om meer rendement te halen uit hun activiteiten. Stichting ALS Nederland haalde drie keer zoveel geld op als met de galadiners. Dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met deze nieuwe manier van geld ophalen, maar ook met de originaliteit van de nu al onvergetelijke Amsterdam City Swim.


reacties