Column geschreven voor Marketing Tribune 19
Recent ben ik met mijn collega’s drie dagen op studiereis geweest naar Berlijn. Het doel van onze trip was om inzicht te krijgen in hoe startups werken en wat je daar als ondernemer van kunt leren. Uit onderzoek naar nieuwe ventures blijkt dat maar 1 op de 10 startups echt succesvol wordt. En dat -van de bedrijven die uiteindelijk boven komen drijven- meer dan de helft op een andere manier geld verdient dan van te voren bedacht.
Dit leidt tot het logische inzicht dat startups eigenlijk zoektochten zijn naar nieuwe verdienmodellen. En dat het vooraf maken van een business plan goed is om te doen, maar dat het niet kan voorspellen hoe er uiteindelijk inkomsten worden gerealiseerd.
Startups worden door investeerders dan ook beoordeeld op het team, op de potentie van de markt waarin het bedrijf zich begeeft en -vooral- op de flexibiliteit van de mensen die er werken om zich snel aan te passen. Want alleen door veel te proberen, alles te meten en snel te leren zijn startups wellicht in staat om klanten aan zich te binden en de betrokkenheid van consumenten commercieel te exploiteren.
Berlijn is een stad waar veel nieuwe bedrijven zich op dit moment vestigen of naar toe verhuizen. Dit komt vooral door de lage kosten voor huisvesting, personeel en levensonderhoud. Doordat er veel nieuwe ondernemingen ontstaan, trekt dit gebied ook steeds meer investeerders aan. Vanuit eigen land, maar ook vanuit Amerika.
Uit ervaring weet men daar dat het wel even duurt voordat een volledig ecosysteem voor startups echt van de grond komt. Hiervoor heb je universiteiten nodig, adviseurs op allerlei bedrijfsmatige onderdelen, succesvolle ondernemers die nieuwe bedrijven coachen en aantrekkelijke belastingmaatregelen die innovatie stimuleren.
Na het bezoeken van ongeveer 10 startups ontstond er wel een aardig beeld bij ons. Er gebeurt veel in Berlijn en een fris ondernemingklimaat is hard in ontwikkeling. Het duurt echter nog wel even voordat Berlijn echt kan concurreren met Silicon Valley. Maar dat is niet zo raar. Het ecosysteem dat nodig is om 1 op de 10 nieuwe bedrijven uiteindelijk succesvol te krijgen bestaat daar al 30 jaar.