De kern van onze nieuwe dienst is dat we gezonde producten bestellen makkelijker maken -door middel van een selectie en een flexibel, persoonlijk abonnement- waardoor consumenten eenvoudig hun eetgewoontes kunnen verbeteren.
Richard Smit van Het Financieele Dagblad schrijft er het volgende stuk over:
Boodschappenhulpje begint met websuper Goodso
Het digitale boodschappenhulpje Boodschapp, dat verklapt hoe gezond allerlei voedingsmiddelen zijn, opent een eigen websupermarkt. Goodso, zoals de winkel heet, gaat om te beginnen glutenvrije producten bezorgen. Daarna moeten er andere producten voor mensen met een allergie bijkomen om uiteindelijk de online plek te worden voor gezonde weekboodschappen.
De winkel gaat eerst een maand of vijf proefdraaien om daarna de deuren voor iedereen te openen, zegt managing director Jeroen de Bakker van Boodschapp.nl. Bij Goodso zijn glutenvrije producten voor het voorraadkastje te krijgen. Abonnees kunnen die elke maand laten thuisbezorgen.
In eerst instantie mikt de winkel op 1500 klanten, vertelt De Bakker. In Nederland en omliggende landen ziet hij zes miljoen mogelijke klanten. Door de hogere marges op glutenvrije producten moet het volgens hem mogelijk zijn om binnen drie of vier jaar geld te gaan verdienen.
Verdienmodel
Boodschapp zoekt al een tijdje naar een werkend verdienmodel. Het startte drie jaar geleden als een gratis app, waarmee consumenten de voedingswaarde van supermarktproducten kunnen opzoeken. Al snel waren er ruim 200.000 gebruikers, maar die bleken de app maar kort te gebruiken om de producten die ze vaak kopen te testen. ‘Een woord dat je niet weet, zoek je ook maar één keer op’, weet De Bakker inmiddels.
De blik van de start-up verschoof naar mensen die dit soort informatie echt nodig hebben. Vorig jaar is een betaalde variant uitgebracht waarmee is af te lezen hoe gezond glutenvrije producten zijn. ‘Heel veel glutenvrije producten zijn helemaal niet zo gezond’, zegt De Bakker, die zelf een zoon heeft met coeliakie of glutenallergie.
Coeliakie
Deze niche, 1% van de bevolking met coeliakie plus de mensen die glutenvrij eten uit overtuiging, is de start. Daarna wil het bedrijf ook lactosevrije en suikervrije producten gaan verkopen om later andere producten aan het assortiment toe te voegen. ‘Het mooiste zou zijn als consumenten via Boodschapp in Amazon Fresh de gezonde producten te zien krijgen die voor hen van belang zijn’, zegt De Bakker.
Op dit moment zijn er nog geen supermarktketens die de algoritmen van Boodschapp willen toepassen in hun eigen webwinkel. Daarom kiest Boodschapp nu voor een eigen websuper. Daar kunnen klanten snel bestellen uit een selectie van glutenvrije producten en meteen testen hoe gezond die zijn. Het leeuwendeel van die producten is afkomstig uit een Nederlandse groothandel.
Investeerders
Websupers staan in de belangstelling van investeerders. Dit jaar kreeg de boodschappenbezorgdienst Instacart uit San Francisco een kapitaalinjectie van $220 mln. De Duitse online supermarkt ShopWings haalde Ђ12 mln groeigeld op. De zes tot zeven ton die al in Boodschapp zijn geïnvesteerd is afkomstig van de oprichters en investeerders met een sociale doelstelling, zoals zorgverzekeraar Menzis, Rabobank en investeringsfonds Open Industries.