Een van mijn favoriete boeken blijft “The Startup Way” van Eric Ries. Ik heb het vorige week weer even opnieuw gelezen. Met veel plezier.
De schrijver van dit boek wordt in de startup-wereld al jaren op handen gedragen sinds de publicatie in 2011 van het iconische boek “The Lean Startup”.
Hij maakt daarin duidelijk dat je als startup niet verliefd moet zijn op je product of dienst, maar op het probleem dat je probeert op te lossen voor je klant. En dat je met een wetenschappelijke werkwijze zo snel mogelijk met de kleinste verschijningsvorm van je product moet gaan kijken of je idee en de onderliggende aannames kloppen (vooral ook met betrekking tot je verdienmodel).
Verder noemde hij dat je wat je doet zo snel mogelijk moet aanpassen op basis van wat je leert van gerichte, data-verzamelende experimenten. Nieuwe terminologie -inmiddels gemeengoed, maar door Ries echt bekend gemaakt- bestaat ondermeer uit MVP (‘Minimal Viable Product’), de ‘build-measure-learn-loop’ en ‘pivot-ten’.
Na het schrijven van dit spraakmakende boek werd Ries uitgenodigd door een aantal CEO’s van grote Amerikaanse corporates. Onder het mom “leuk zo’n boek voor startups, maar kunnen wij hier ook iets mee?” ging Ries vol overgave met zijn werkwijze aan de slag bij bedrijven als GE, Toyota, Amazon en Facebook.
Na ook daar het startup-denken succesvol te hebben geïmplementeerd, schreef hij twee jaar geleden “The Startup Way”. Dit boek gaat simpel gezegd over digitaal leiderschap en ondernemerschap binnen corporates. Met concrete handvatten voor: hoe stuur je multidisciplinaire, zelfsturende teams aan, welke cultuur(verandering) is essentieel om nieuwe business lines te bouwen, hoe breek je met bestaande processen die vernieuwing tegen houden en hoe ontwikkel je moderne financiële modellen om de voortgang van nieuwe activiteiten -anders dan bij de ‘running business’- goed te kunnen beoordelen.
Centraal staat meer data-gedreven denken en handelen. Dus niet meer als leiding van het bedrijf op basis van de vertrouwde manier van werken beslissen welke projecten ‘live or die’, maar meer werken als een ’scientist’ die voortdurend iets ontdekt en gericht zoekt naar duurzame groei en lange termijn impact.
Nog steeds een absolute aanrader dus. Voor alle leidinggevenden die voor de uitdaging staan hun bedrijf klaar te stomen voor een kansrijke toekomst in een onzekere wereld die steeds verder digitaliseert.