Het grootste gedeelte van alle luisteruren in Nederland is -by far- radio. Bijna driekwart van alle luistertijd. Dit neemt niet weg, dat het luisteren naar podcasts hard groeit.
De zogenaamde ‘early majority’ is actief geworden en bestaat vooral uit hoger opgeleide mannen en vrouwen tussen de 30 en 45 jaar. Dit lijkt wel logisch. Veel podcasts zijn namelijk behoorlijk inhoudelijk en verdiepen veelal ‘special interest’-onderwerpen.
Inmiddels is de schatting dat er al 20 miljoen podcast-luisteruren per maand in ons land zijn. Deze tijd is wel extreem versnipperd over oneindig veel verschillende podcasts. Ook hier geldt dat het bereik wordt opgebouwd in de ‘longtale’. De populairste content-domeinen zijn: maatschappij, cultuur, humor, nieuws en misdaad.
Er zijn al verschillende manieren om geld te verdienen met deze vorm van audio. Een veel gebruikte ‘monetization’-vorm is donaties. Ook zijn er veel podcast-hosts die voor het bijwonen van opnames in een theater kaartjes verkopen. Dit geeft wel aan hoe bijzonder geïnteresseerd en betrokken (en dus vaak erg niche) de luisteraars zijn. Verder is het mogelijk om inkomsten te generen met de verkoop van reclamespots en met het laten sponsoren van een uitzending. Dit lijkt behoorlijk op hoe geld verdiend wordt in radioland.
In JUKE hebben wij recent een podcast-sectie toegevoegd. Met een selectie van populaire nationale en internationale podcasts. Wij zijn binnen Talpa Network aan het experimenteren met eigen podcast-formats. Binnenkort beschikbaar via een koptelefoon, smart speaker of een ouderwetse box bij jou in de buurt.