Dat is het gevoel dat bij mij overheerst over mijn (zakelijke) leven het afgelopen jaar. Begin 2021 startte voor mij een nieuw avontuur. Samen met Marvin Jacobs vormgeven aan de groei van audio agency Airborne, de podcast-specialist voor het vertellen van onderscheidende merkverhalen.
Graag deel ik beknopt de grootste ‘learnings’:
👉 De markt van digitale audio is (nog) onstuimig
De luistermarkt is in demand. Vooral alles wat geen analoge radio is. Bij de grote techbedrijven, content makers, nieuwe startups & uitgevers, de Nederlandse mediabedrijven, adviesbureau’s en adverteerders. Maar alle partijen zijn hun weg nog aan het zoeken en zetten volop in op groei. Met ambitieuze plannen & roadmaps, nieuwe titels, het bouwen van teams, overnames en strategische allianties. Positiebepaling is hierbij essentieel, maar gezien de snelheid van alle ontwikkelingen is dit geen statisch, maar een continu proces.
👉 Veel vraag naar bereik en strategie
In deze audiomarkt is de focus op dit moment op bereik. Het investeren in een groot luisterpubliek of het kostenefficient en/of gericht bereiken van consumenten met advertenties. Opvallend is dat hierbij vooral kosten per contact centraal staan en dat de kosten per effect nog nauwelijks worden gemeten. Zelf hebben wij de merkeffecten van onze podcasts onderzocht om de kennis in de markt over de werking van dit medium te vergroten. Ook is er veel vraag naar strategisch advies, zoals welke ontwikkelingen in het audio zijn relevant en hoe past dit binnen bestaande campagne-, content-, innovatie- en/of PR-strategieën?
👉 Het gaat steeds vaker echt ergens over
Meer dan ooit nemen bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus en besteden aandacht aan onderwerpen als diversiteit & inclusiviteit, gezondheid en duurzaamheid. De vluchtigheid van reclame en content marketing via socials zorgt ervoor dat meer adverteerders ervoor kiezen om het medium podcast in te zetten. Dit om in alle rust een verdiepende laag toe te voegen aan de middelen-mix. Projecten worden hierdoor extra leerzaam en interessant.
👉 Vraag vanuit onverwachte hoeken
Wij richten ons primair op merkadverteerders. Echter, er blijken meer partijen geïnteresseerd te zijn in onze onderscheidende verhalen in audio. Dit betekent dat wij ook bezig zijn met projecten voor uitgevers, IP-eigenaren en luisterplatformen. Hun doelstellingen zijn het acquireren en vasthouden van (geregistreerde en/of betalende) luisteraars. Bij deze klanten komen ook andere verdienmodellen kijken. Niet zozeer uurtje-factuurtje, maar gedeelde exploitatierisico’s.
Tot zover de belangrijkste observaties van mijn eerste jaar bij Audio agency Airborne. Wordt vervolgd.