1. Mijn Pim Fortuyn weekend

    Afgelopen weekend had ik een Pim Fortuyn-weekend. Eerst heb ik met plezier de tv-serie “Het jaar van Fortuyn” gekeken bij AVROTROS. Daarna ben ik gaan luisteren naar de eerste afleveringen van de nieuwe NRC podcast-reeks “Pim”.

    Allemaal aandacht voor de spraakmakende politicus, die volgende week 20 jaar geleden werd vermoord.

    Een drietal observaties op basis van mijn kijk- en luistertijd van het afgelopen weekend:

    1️⃣ Beide producties zijn behoorlijk complementair. De insteek van de makers is klaarblijkelijk volledig anders geweest. De tv-serie over Pim Fortuyn is een gedramatiseerd verhaal. Met als consequentie dat sommige zijsporen en details vervallen, en andere juist weer worden uitvergroot. De podcastreeks daarentegen is journalistiek ingestoken en bevat echte mensen uit het leven van de vermoorde politicus met persoonlijke observaties en waargebeurde verhalen. Daar is juist veel meer ruimte voor nuance.

    2️⃣ “Het jaar van Fortuyn” is toegankelijker dan “Pim”. Meer entertainment, waardoor het kennelijk ook een jong(er) publiek aanspreekt. Uitermate geschikte content dus voor een onderhoudende televisie-avond waarbij je het liefst alles achter elkaar bingewatcht. Je eigen voorstellingsvermogen wordt bij deze tv-serie minder geprikkeld, alles is ‘in your face’ en het verhaal is na afloop volledig rond en af.

    3️⃣ De podcastserie gaat dieper en voelt echter aan. Er is meer ruimte voor achtergronden, er zijn een groot aantal vrienden en experts aan het woord. Doordat er veel gebruikt wordt gemaakt van oude geluidsmomenten wordt je eigen voorstellingsvermogen geprikkeld en komt het verhaal van “Pim” echt goed tot leven.

    Tot zover de inhoudelijke samenvatting van mijn Pim Fortuyn weekend. Ik heb enorm genoten, zowel van “Het jaar van Fortuyn” als van “Pim”. En het heeft mijn denken over het verschil in het vertellen van verhalen weer verder aangescherpt.

    Ik ben benieuwd wanneer we in Nederland de eerste grote geïntegreerde productie van video en audio krijgen. Net zoals Netflix dat al doet rond ondermeer The Crown, of HBO met Chernobyl. Er valt op dit gebied dus in ons land gelukkig nog genoeg te ontdekken voor contentmakers en distributeurs. Wordt hopelijk snel vervolgd.


reacties