Vandaag precies 25 jaar geleden startten we Qi, het eerste digitale merkenbureau van Nederland. Dit deed ik samen met het getalenteerde creatieve en technologische trio Huib Maaskant (‘de man die alles kan’), Richard de Jong (‘elke pixel kak strak’) en Remko Posthuma (‘krijgt altijd alles met een stekker aan de praat’).

En met de grote steun van Eugene Bay, die ons bij de start gedeeltelijk financierde vanuit het gerenommeerde designbureau VBAT. Hij hielp ons ook al snel aan mooie, zichtbare klanten zoals Brand Bier, Libertel (nu Vodafone) en Postbank (nu ING). Deze bedrijven begeleidden we met hun eerste digitale en interactieve stapjes op het World Wide Web.
De echte doorbraak van Qi kwam rond het millennium na het winnen van het Schiphol account met behulp van Ivo Brautigam en Pieter Kop, het werk voor Unilever dat wij kregen van Gerard Prins en de klant Heineken Nederland die binnen kwam dankzij Peter Vertregt en de Neboko’s Simon Neefjes, Diederick Koopal en Cor den Boer.Â
We werden vervolgens het meest bekroonde en succesvolle digitale reclamebureau van Nederland en gingen verder nog aan de slag voor bedrijven als Philips Europa, Lucas Bols, Albert.nl (AH), Heineken Internationaal en Essent.
Ook startten we nieuwe ventures zoals online marketing bureau MrTraffic met Edo Zecha en Sharon Jaffe, de online buzz beweging Secret Agency met Rocco Stallvord, prototype club Qi Labs met Isaac Huijink en last but not least Qineboko, het eerste consumer generated branded campaign platform ter wereld, samen met het bevriende reclamebureau Neboko.
Eind 2002 verkochten we Qi aan Conclusion onder begeleiding van Ronald van der Vight. We hadden inmiddels een team van 30+ unieke talenten, de helft van ons werk was internationaal en we waren opzoek naar groeikapitaal om ons zelf verder te blijven ontwikkelen en om (nog) meer onderscheidend en effectief werk te maken voor aansprekende klanten.Â
Huib Maaskant nam in goed overleg snel na de verkoop als eerste founder afscheid van Qi. Hij werd uitstekend vervangen door Erwin Kleinjan en Bram Oorthuizen. Zelf trok ik eind 2005 de deur op de Professor Tulplaan definitief achter mij dicht. Het beloofde groeikapitaal kwam niet door en Conclusion had geen interesse om hun aandelen in Qi weer aan ons terug te verkopen. Richard de Jong en Remko Posthuma zijn nog iets langer dan ik gebleven, maar vertrokken ook na verloop van tijd.
Hiermee eindigde voor ons allemaal een extreem mooie en unieke samenwerking, een enorm leuke en leerzame tijd en een waanzinnig avontuur met ontzettend veel slimme en getalenteerde collega’s en tal van ambitieuze en innovatieve opdrachtgevers.
Qi bestaat -gelukkig- nog steeds. Als onderdeel van Only Creative Entrepreneurs. Ik weet niet of ze daar het 25 jarige bestaan vandaag vieren. If so, van harte gefeliciteerd en -zoals ik ook bij mijn afscheid zei- Qi-p the spirit alive 🥳.