Afgelopen week ging een nieuwe editie van The Brief live. Een podcast geïnitieerd door The Agency van Wayne Parker Kent. Het onderwerp was digitale transformatie en ik mocht meepraten als gast van het programma.
De pleuris brak uit
De opnames van deze vermakelijke podcast leidde bij mij tot allerlei flash backs. In 2004 bijvoorbeeld hadden we met Qi een wereldprimeur. Voor Heineken Music. We verpakten een interview van onze community-manager Rocco Stallvord met een Engelse DJ in een RSS-feed. En de spreekwoordelijke pleuris brak uit. Het nieuws over onze podcast vloog het hele world wide web over. Met als gevolg dat Heineken International werd gebeld door Reuters, New York Times en allerlei andere gezaghebbende nieuwsinstanties. Voor de eerste keer ter wereld werd podcast-technologie commercieel ingezet en een nieuw advertentie- en verdienmodel leek geboren. Uiteraard was het nieuws in eerste instantie groter dan het luisteren van podcasts door consumenten. Hierdoor waaide deze podcast pr-stunt snel over.
Zoekende marketeers
In 2007 startte ik een tweede podcast-initiatief. Samen met Dirk Johan Klanker stelden we “10 Minuten” samen. Elke week bespraken we een interessante item uit de digitale industrie. In 10 minuten. De naam van de podcast kwam uiteraard niet uit de lucht vallen. Ons format was een succes. 1 korte snack, over 1 onderwerp. Geen actualiteit, maar structurele onderwerpen en strategische digitale ontwikkelingen zoals addressable tv, brand utilities en bijvoorbeeld content marketing. Voor onze trouwe luisteraars actueel bij het live gaan en goed vindbaar voor ‘zoekende’ marketeers in de longtail. De distributie van onze podcast werd verzorgd door allerlei RSS-players, podcast-portals, iTunes en de website van Het Tijdschrift voor Marketing.
Nieuwe poging?
Dit podcast-initiatief is opgehouden in verband met drukte en andere prioriteiten. Jammer, we hadden veel trouwe luisteraars en over de ontwikkelingen in de digitale industrie is nog steeds veel te vertellen. Met alle faciliteiten bij Talpa Radio ga ik maar weer eens nadenken over de invulling van een eventueel nieuw podcast-format. Tot die tijd kan je hier mijn laatste podcast over digitale (lees merk) transformatie beluisteren.