De mannen achter Youtube hadden al van PayPal een succes gemaakt. En de mannen achter Skype scoorden al eerder met KazaA. Tijdens de tweede internethype beginnen ondernemers de vruchten te plukken van hun ‘first movers advantage’ en starten nieuwe ventures alsof het niets is….
Deze week was het de week van Joost. Na de verkoop van Skype aan eBay zijn de serial entrepreneurs Janus Friis and Niklas Zennström weer aan de slag gegaan met een nieuwe manier van TV kijken op het internet. Vanaf nu gaat dit initiatief door het leven als Joost.
Waarom zijn serial entrepreneurs zo gevaarlijk (lees: waarschijnlijk wederom zeer succesvol)? Ze borduren voort op eerder ontwikkelde technologie, ze hebben zelf geld en dankzij hun track record toegang tot oneindig veel financiële resources, hun bekendheid opent ongeveer alle deuren in Silicon Valley en omstreken en ze hebben vaak toegang tot de Yahoo’s en Google’s van deze wereld (die dagelijks miljoenen mensen in aanraking kunnen brengen met nieuwe producten en diensten).
In mijn voorspelling voor 2007 noemde ik Joost (toen nog de Venice Project) de hype van dit jaar. Niet omdat het geen succes wordt, maar omdat het even gaat duren voordat mensen er niet alleen over praten, maar dat ze Joost ook massaal gebruiken. Dit duurt namelijk altijd even met innovatieve zaken. Ben benieuwd!