Wishfull thinking… Na een weekje familiebezoek in ‘the city that never sleeps’ een kort verslagje van wat observaties. Uit de krant, van op straat en van horen zeggen. Over winkels, wijken, buitenreclame, dranken en mobiele telefoons.
Sony vs Apple
Ben speciaal naar een winkelcentrum geweest met een SonyStyle winkel en een Apple Store. Wat een verschil. Beide merken proberen via retail verder aan hun merk te bouwen. De SonyStyle winkel is een (mislukte) chique electronicashop. Niets bijzonders. En helemaal leeg… De Apple Store is een ander verhaal. Een echte brand experience met een enorme drukte. Mooie presentatie. Mooie testmogelijkheden van de producten. Mooie winkelinrichting. Mooie instore communicatie. En.. unieke –al bekende- diensten als de GeniusBar (‘nerts’ maken je computer), Studio (‘artists’ maken iets moois of een blog van je foto’s, video’s en muziek) en tegenwoordig ook Personal Shopping: boek online een uurtje en je wordt persoonlijk ontvangen en rond(be)geleid…. Wie wil dat nou niet?!
Soho vs Union Square
Even naar Soho is vaste prik bij een NYC bezoek. Voor het eerst (en toevallig) zijn we ook eens rond Union Square gaan kijken. Ook erg leuk. Veel aparte winkeltjes, een enorme mix van New Yorkers en gezellige activiteiten op het plein zelf. Misschien is het al jaren aan de gang, maar volgens mij is deze buurt ‘upcoming’.
New York vs Sao Paulo
Buitenreclame in New York en omgeving is ‘huge’. Enorme billboards, opvallende reclamedoeken en mooie muurschilderingen kleuren de stad (extra). Steeds meer uitingen worden digitaal. Ook zijn veel ‘boards’ 3D en af en toe wordt SMS gebruikt om voorbijgangers aan te zetten tot interactie. En dat terwijl ik tijdens een ritje in de trein in de nieuwe SHINE van MAL\ las dat in Sao Paulo alle buitenreclame uit de stad is verbannen…. Jammer voor de inwoners van deze stad als je het mij vraagt.
Coke vs Pepsi
Groot in het nieuws was de overname van VitanineWater door Coke (voor 4,1 miljard dollar…). Door het teruglopen van de ‘soda’-consumptie moet Coke nu als een gek investeren in sportdranken, ‘flavoured’ waters en ice tea-achtige versnaperingen. Daar zit immers in Amerika wel de groei. De overname van VitamineWater was de aanleiding om de achterstand die Coca-Cola de afgelopen jaren op dit vlak op Pepsi heeft opgelopen te beschrijven. De analisten (en aandeelhouders van Coke) hopen dat de overname geen incident is en dat het ‘conventional thinking’ in Atlanta structureel gaat afnemen.
iPhone vs Nokia
Nokia is blij met de komst van de iPhone. Hmm?! De marktleider in Europa -die hard wil en moet groeien in de States- hoopt dat de Amerikaanse consument door de iPhone gaan wennen aan duurdere mobiele telefoon. Een doorsnee Motorola kost namelijk niet zoveel en los van de -bij zakenmensen populaire- BlackBerry zijn er weinig duurdere modellen die goed verkopen. Inclusief de meeste Nokia’s logischerwijs. Ben benieuwd wat de iPhone voor Nokia kan betekenen ;-).