RFID is de nieuwe streepjescode. Informatie gelinkt aan een product of -dat kan natuurlijk ook- een persoon. Een RFID tag zendt de informatie continu uit en is dus ‘pro-actiever’ dan een streepjescode die met een scanner gelezen moet worden. Dat naarmate de kosten voor een RFID tag afnemen, deze technologie de streepjescode verder gaat vervangen is eigenlijk een kwestie van tijd.
Echter, wat kan je allemaal nog meer met een chip die informatie bevat? Hier heeft de culturele web2.0 organisatie Mediamatic voor picnic07 een aantal ideeën op ontwikkeld. Op basis van het profiel dat je op de website van picnic kon aanmaken, kreeg iedereen op de conferentie een gesponsorde RFID tag (een sleutelhanger met daarin een chip). Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om in het Friends Drink Station gelijkgestemde congresbezoekers te ontmoeten, foto’s te maken die direct gelinkt worden aan je online profiel en op basis van je chip een scan te laten doen van de aanwezige data over jezelf op het internet.
Deze eerste RFIdeas tonen op een speelse wijze aan hoe je heel gemakkelijk informatie kunt koppelen en en hoe je eenvoudig de fysieke en virtuele wereld samenbrengt. Goed werk van Mediamatic (in tegenstelling -overigens- tot de werking van het programma van picnic op de website die ze ook verzorgd hebben…).