1. De muziekindustrie :: one hell of a trip

    Tom Peters riep het al jaren geleden… het internet is geen ding, het gaat elke industrie fundamenteel veranderen!!! Dat de muziekindustrie voorop loopt in deze veranderingen is duidelijk. De Kazaa’s van deze wereld startte -na de komst van het internet- peer2peer uitwissel-platformen en vanaf dat moment liepen de muziekanten en de platen- en de distributiemaatschappijen achter de feiten aan. Inmiddels is iTunes de grootste online muziekwinkel en heeft geen rechtbank ter wereld de gevestigde orde structureel kunnen beschermen tegen de nieuwe orde.

    Een aantal muziek gerelateerde zaken vielen mij de afgelopen week op.

    Madonna heeft haar platenmaatschappij verruilt voor de evenementen-organisator Live Nation. Aan cd’s is namelijk nauwelijks meer geld te verdienen. Het business model van de ‘material girl’ is gekanteld. De concerten en de merchandising leveren nu de grote hoeveelheden dollars op en nieuwe singels dienen voornamelijk nog om dit aan te zwengelen. In België heeft Sarah Bettens –een soort Anouk- haar cd gratis weggegeven bij het dagblad De Morgen. Uiteraard onder luid protest van de muziekwinkels, bang voor een nieuwe trend. Ook de Britse band Radiohead heeft iets nieuws verzonnen. Hun muziek kan je op het internet downloaden en je mag zelf bepalen wat je ervoor betaalt. Tot nu toe is gemiddeld € 7,20 betaald. Dit is ongeveer twee keer de prijs die Keane vraagt voor hun nieuwe singel. Niet op een cd, maar ‘gewoon’ op een memory stick. Lekker makkelijk over te zetten op een computer…. Wederom een wereldprimeur.

    Een ding is zeker. Tom Peters had gelijk. En het goede nieuws -wat mij betreft- is dat de veranderingen door het internet (uiteindelijk) leiden tot een hoop vernieuwing. Wie volgt?


reacties