De SpinAwards zijn de Nederlandse jaarprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. Het leuke van dit prijzenfestival -vind ik- is dat de genomineerde bureau’s en adverteerders hun cases mondeling kunnen toelichten aan de vakjury. En deze jurering is openbaar. Zo krijgt iedereen die geïnteresseerd is in online de kans om in de keuken van interactief Nederland te kijken.
Afgelopen week vond de openbare jurering plaats. In Pakhuis de Zwijger; een platform voor creatie en innovatie. Dit keer weer beter dan vorig jaar georganiseerd door de Stichting SpinAwards. Ik was gevraagd voor de jury van de categorie mobiel. Wie gaat winnen, kan ik uiteraard niet zeggen.
Wat ik lastig vond aan deze categorie is dat vernieuwende applicaties vergeleken moeten worden met toegepaste creativiteit met mobiele technologie voor adverteerders. De winnaar(s) worden 3 april aanstaande in de Heineken MusicHall bekend gemaakt op de SpinAwards Night. Helaas ben ik niet van de partij, ik ‘moet’ dan naar China 🙂
Ook mocht ik jureren bij DIT. Dit staat voor Digitaal Interactief Talent. In samenwerking met MTV Networks had de VEA een competitie georganiseerd onder jong talent. Nog net op school of net aan het werk. Drie teams hadden de voorrondes overleefd en mochten hun ideeën rond een nieuw ‘sneaker’-platform voor het genoemde jongerenmerk presenteren.
De competitie leverde leuke concepten op. Opvallend was dat cross mediaal denken voor de next generation geen probleem is. Wel jammer was dat vaak een centrale conceptgedachte ontbrak, waardoor er een onsamenhangende brei van losse ideeën werd gepowerpoint. Toch was het initiatief van de VEA wat mij betreft een groot succes en hoop ik volgend jaar weer van de jureerpartij te zijn.
Gerelateerd onderwerp
Verslag van Reclameweek