Gisteren heb ik met Sicco Beerda van Euro RSCG 4D een presentatie gegeven over online ontwikkelingen op het MarketingLive congres van het Tijdschrif van Marketing. Aan de hand van opvallende cases, positief of negatief.
In het begin van de presentatie informeerden we nog wel of er iemand van het bedrijf van de case die we gingen bespreken aanwezig was in de zaal. Maar na een paar cases -en ieder keer geen reacties uit de zaal-, kwam zonder deze vraag te stellen een online filmpje van Ricoh ter sprake.
Na wat niet zo positieve opmerkingen over de virale kracht van het filmpje kwam er een reactie uit de zaal. Van de marketing manager van Ricoh! De campagne was B2B en had zowel qua bereik als pr-waarde binnen de doelgroep wel degelijk goed gescoord. Ik zat er helemaal naast in mijn analyse. Althans, volgens de marketeer van Ricoh.
Uiteraard hebben Sicco en ik er geen welles, nietes spelletje van gemaakt. Ook al waren er nog genoeg argumenten om de online campagne van de Ricoh meneer nog even te bediscussiëren. Wat ik geleerd heb (en eigenlijk al wist… stom!) is dat het zonder achtergronden te weten, altijd gevaarlijk is om een uitgesproken mening te geven.
Uiteraard hoop ik dat de Ricoh meneer de ‘opbouwende’ kritiek niet persoonlijk heeft genomen en dat hij doorgaat met het experimenteren met viral marketing. Dat kan namelijk nooit kwaad (al is het alleen al omdat ik hiertoe al begin 2005 in de Emerce alle marketeers in Nederland heb opgeroepen…).
Gerelateerde items
Verslag MarketingLive (Molblog)
Verslag MarketingLive (MarketingFacts)
Presentatie Sicco Beerda & Jeroen de Bakker (Slideshare)
Foto’s MarketingLive (Flickr)