Vorige week was ik in Cannes. Voor de Lions. Een prestigieuze prijs voor reclamemakers en adverteerders. Bij dit festival is online enorm in opkomst. Vroeger stuurden we bij Qi eigenlijk nooit in (de prijs had toen nog geen aanzien), maar inmiddels zijn de CyberLions enorm populair en dit jaar won zelfs een interactieve inzending de grootste prijs. De TitaniumLion ging namelijk naar de GrandPrix-winnaar bij de CyberLions: de Uniclock van het Japanse kledingmerk Uniclo.
Ook werd er dit jaar voor het eerst het Cafe du Cyber georganiseerd. Een bijeenkomst om de CyberLions te bespreken met de aanwezige Nederlanders in Zuid-Frankrijk. Cafe du Cyber is een variant op Cafe du Print, een jaarlijks terugkerende sessie rond het bekroonde print-werk.
Ik was uitgenodigd als een van de sprekers bij dit evenement en heb dus tijdens de voorbereidingen veel inzendingen bestudeerd. Alle prijswinnaars staan hier.
Hieronder staat mijn favorieten onder de winnaars.
Mini blijft een mooi merk om werk voor te maken. De Minimalism-site heeft een unieke user interface design. Aan de hand van de beschikbare tijd wordt de boodschap verteld. De grap is dat je nieuwsgierig wordt en meerdere keren naar hetzelfde verhaal (op een andere manier verteld) gaat kijken & luisteren. Ook zijn er voor Mini mooie, simpele banners gemaakt voor de introductie van de Mini Clubman. Klik hier voor 1 van de uitingen.
In België is er een mooi medium-specifiek concept ontwikkeld voor mobiel. Het idee is simpel. Zet ‘A blind date’ met het telefoonnummer 070 22 22 60 in je mobiele telefoon. Als je vanaf nu weer eens je toetsenbord vergeet te blokkeren en je telefoon gaat onbewust & automatisch bellen naar het eerste nummer in je adressenboek, dan gaan de belinkomsten vanzelf naar een goed doel. Mooi bedacht. Niet per ongeluk bellen mag natuurlijk ook!
De Emirates wilde consumenten vertellen dat een vlucht tussen Dubai & San Paulo niet meer 30 uur kostte, maar nog maar 14 uur en 40. Dit dankzij een nieuwe directe vlucht. Een vriendelijke Braziliaan vertelt non-stop en zonder breaks of edits 14 uur en 40 minuten over hoe geweldig Brazilië is. Deze video gaat het Guinness Book of Records in als de langste advertentie ooit!
Tenslotte een mooie screen ad van Apple. In de veelbesproken reeks PC vs MAC haakte Apple in op de vele klachten over het nieuwste besturingssysteem Vista van Microsoft. Bekijk hier de uiting en voor wie het leuk vindt staat hier een groot deel van deze mooie vergelijk- (en afzeik-) GET-A-MAC campagne.
Gerelateerde items
Online :: de korste weg naar een Lamp!