Vandaag vond in Nieuwegein de Nationale Marketingdag 2008 plaats. Ik was moderator van een track over online marketing. Hier kwamen Richard van Hooijdonk van MarketingMonday, Jacqueline Smit van Microsoft, Joris van Heukelom van Ilse Media en Marco Derksen van Marketingfacts aan het woord.
Opvallend is dat deze sprekers hun presentaties vooral gebruikten om te inspireren. Het is kennelijk nog steeds nodig om de gemiddelde marketeer (die zat namelijk in de zaal) te prikkelen. En te stimuleren om nu eindelijk eens een keer serieus aan de slag te gaan met online als medium en met interactiviteit als strategie.
Vond het verhaal van Richard van Hooijdonk goed. Hij vertelde over marketing 2.0 en deelde zijn ervaringen bij ondermeer DSB Bank en Ohra. Veel aandacht werd er besteed aan het steeds belangrijker worden van sociale beïnvloeding onder consumenten, hoe je (weer) gaat innoveren binnen commerciële strategieën en dat een merk eigenlijk buikgevoel bij consumenten is en welke eisen dat stelt aan branding.
Jacqueline Smit deelde haar (en Microsofts) visie dat marketing meer en meer software gedreven wordt, maar dat het uiteindelijk toch allemaal gaat om heartshare. Cases zoals HBO Voyeur en Unilevers In The Motherhood werden getoond als voorbeelden van geavanceerde marketing. Concepten moeten om online te werken -wat Jacqueline betreft- voldoen aan PATIO. Wat staat voor Persoonlijk, Authentiek, Transparant, Interactief en Origineel. Wellicht een handig ezelsbruggetje.
Joris van Heukelom sprak over een shift van return on investment naar return on attention. Na een boeiende beschrijving van twee totaal verschillende consumenten met totaal verschillende mediaconsumpties, kwam Joris met een top 10 van ontwikkelingen. Dit was weinig nieuws, maar wel leuk verteld.
Marco Derksen sprak over sociale media. Hij verwacht dat na het succes van de grote sociale netwerken, er een fragmentatie gaat plaatsvinden richting meer thematische netwerken. Een voorbeeld hiervan Club China van de KLM. Bestaande ‘hangplekken’ (zoals Hyves) zullen hun bestaansrecht moeten toetsen op basis van de drie w’s: waarom zijn ze er, wie komen er en wat komen ze doen.
Verder voorspelt Marco een grote verschuiving van spot (bannering etc.) naar non spot online advertising en had hij ook een ezelsbruggetje: POST. Begin bij People, formuleer Objectives, ontwikkel een Strategy & kijk dan pas naar Technology. Handig en eigenlijk ook erg logisch.
Tot zover de verslaglegging van vandaag. Ben blij dat ik morgen weer aan de slag kan met concrete cases een succes maken. Voorlopig heb ik wel weer genoeg inspiratie…