Voor mijn vakantie had ik een leuke ontmoeting met Cor Hospes, de schrijver van het boek ‘Guerrilla Marketing’. Hij heeft mij geïnterviewd voor zijn nieuwe boek. Dit gaat over de laatste ontwikkelingen op het gebeid van online marketing.
Uiteraard heb ik ‘Guerrilla Marketing’ de afgelopen week gelezen. Heerlijk, rustig aan de rand van een Spaans zwembad. In dit mooi vormgegeven boek staan zinnige tips, strategische kaders en interessante cases van ondermeer Ingmar de Lange, KesselsKramer en Qi.
Eigenlijk gaat het boek -volgens mij- niet over guerrilla marketing. Het laat zien hoe communicatie zich dient te ontwikkelen in een medialandschap waar de aandacht van de consument het grootste schaarste goed voor merketeers is geworden.
Wat mij het meeste aansprak was een opmerking van Tom Himpe, een Belgische communicatiegoeroe. Hij zei het volgende: ‘bij klassieke vormen van reclame hoef je alleen maar origineel te zijn qua content. Bij guerrilla marketing dient niet alleen de boodschap inhoudelijk creatief te zijn, maar ook het hoe: de manier waarop je je boodschap overbrengt. Het gaat om verrassing, het onverwachte, het wauw-effect. En dat vraagt om een originele invalshoek om anderen te bereiken, in een originele, afwijkende vorm’.
Als nu eens wat meer mensen in onze branche dit als uitgangspunt nemen bij het maken van communicatie, dan komt het wel goed met ons vak…. En dan klopt de titel van Tom Himpe’s fantastische boek: ‘Advertising is dead. Long live advertising’…