Enkele weken geleden had Campaign, de Engelse Adformatie, een aardige bijlage met een ronde tafelgesprek met vooraanstaande strategen en creatieven van succesvolle online bureaus in Londen en omstreken. In Engeland blijkt de reclame-industrie tegen dezelfde integratie issues aan te lopen als hier in Nederland….
Zo zeggen de offline bureaus digitaal te belangrijk te vinden om over te laten aan online shops. Net als hier blijken dit -vooralsnog- meer woorden dan daden. Uitgezonderd een paar overnames van digitale agencies of het aannemen van individuele online talenten.
Omdat online niet alleen een medium is, maar ook een kanaal, zie je dat online bureaus zich meer met marketing bezig houden dan veel van hun reclamecollega’s. Ook experimenteren online bureau hierdoor met andere business modellen en ontwikkelen ze geregeld eigen mediaproducten en -diensten.
Ook verwacht men in Engeland dat online bureaus de komende tijd gedwongen worden om te kiezen. Of ze gaan meer richting een production house of ze gaan voor client ownership en dus voor hele accounts van opdrachtgevers. Een frontale confrontatie dus met de agencies die van oudsher de accounts bestier(d)en.
De samenwerking met offline bureaus in Engeland verloopt tegenwoordig soepeler dan voorheen. Er is inmiddels bij offline bureaus iets meer kennis van interactie en technologie en bij online bureaus van merken. Dit maakt het samenwerken op gemeenschappelijke projecten iets gemakkelijker.
Overigens zijn de Engelsen het er wel over eens dat dit waarschijnlijk stilte voor de storm is. De strijd om client ownership zal de komende jaren fel gestreden worden en verwacht wordt dat zowel in het kamp van de traditionele als de nieuwe bureaus er winnaars en verliezers zullen zijn.
Klik hier voor de website van Campiagn.