Van mijn 2008-collega Uli Kurtenbach kreeg ik een interessante samenvatting van het boek ‘Conversational Capital’. Opgesteld door denkers van Sid Lee, het ‘commercial creativity team’ uit Québec. Dit bureau won recent het prestigieuze internationale adidas Originals account.
Het document (en het boek waarschijnlijk ook…) beschrijft dat consumenten met ‘stories’ graag iets zeggen over wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan. En dat positieve ‘word-of-mouth’ -dankzij ‘meaningfull interaction’ tussen merken en consumenten- leidt tot ‘advocacy’. En dat resulteert aantoonbaar in een groei van de verkopen van producten en diensten. Klinkt allemaal mooi en logisch.
De executive summery beschrijft verder de 8 ‘engines’ van ‘Conversational Capital’. Dit zijn Rituals (limoen in een Corona), EPO (‘exclusive product offerings’ :: NikeID), Myths (Richard Branson), RSO (‘relevant sensory oddity’ :: verpakkingen van Method), Icons (Coca-Cola fles), Tribalism (Mac-community van Apple), Endorsement (George Cloney voor Nespresso) en tenslotte Continuity & Consistency (een goede verhouding tussen image, perception & experience).
De executive summery –met nog een toelichting van het proces om tot ‘Conversational Capital’ te komen- staat hier. Het boek kan je hier vinden op Amazon.