Zag van de week een reclamebord buiten staan bij de nieuwe Bagels&Beans op de Spaarndammerstraat in Amsterdam. ‘De B zit in de maand, neem een bagel…’.
Ik moest direct weer denken aan de campagne die we jaren geleden maakte voor Qineboko.com. Dit was een online platform waar briefings van grote merkadverteerders stonden. Iedereen kon een idee insturen en de winnaar won niet alleen een geldbedrag, maar ook eeuwige faam. Eigenlijk ‘crowd sourcing’ & ‘user generated content’ voordat deze woorden waren bedacht en opdoken in Wikipedia (dat ook nog niet bestond overigens…).
Een zeer succesvolle campagne die uit een briefing op Qineboko ontstond in 2000 is de Stakingsactie van Cup-a-Soup geweest. De winnende inzending op de vraag ‘ontwikkel een event voor Cup-a-Soup’ was simpel: 4x4x4. Met als korte toelichting: op 4/4 staken alle bedrijven die nog niet Cup-a-Soup gecertificeerd zijn 4 minuten. Op basis van dit idee hebben Qi en Neboko een super leuke en succesvolle activatie campagne ontwikkeld.
Om Qineboko tijdens de launch onder de aandacht te brengen van creatief Nederland hadden we een advertentie gemaakt. Je zag een foto van een trotse kapper (met snor) voor een reclamebord staan met de veelzeggende tekst: ‘Kapper Ron. Dat zit wel snor!’ Daaronder stond een Qinoboko-logo en de veelzeggende pay-off: ‘Iedereen is creatief. Al is het maar eens in je leven’.
Dit moet de creatieve geest bij Bagels&Beans ook gedacht hebben. Jammer genoeg voor hem of haar sloot Qineboko eind 2001 -tijdens de Internet shake-out- haar virtuele deuren…