Tijdens de internethype flopte het ambitieuze Letsbuyit.com. Jammer. Het idee er achter was namelijk interessant. Consumenten stapelen hun vraag naar producten en kopen vervolgens bij leveranciers collectief goedkoper in. ‘Power to the people’ was de veel gehoorde trend.
Inmiddels krijgen consumenten toch steeds meer de knoppen in handen. Een concept als Sellaband maakt het al jaren mogelijk om als individu talentvolle artiesten te funden en aandeelhouder te worden in het mogelijke succes van een band. MyFootballclub is een vorig jaar geactiveerde community die wereldwijd geld heeft opgehaald bij voetballiefhebbers en vervolgens Ebbsfleet United FC in Engeland -collectief- heeft opgekocht. Inclusief bestuursplekken & zeggenschap voor de community! Lijkt sterk op de werking van Letsbuyit dus, maar dan eigenlijk andersom… Geen ‘buying’, maar ‘funding’.
Wellicht is het een idee om nu wereldwijd & op deze manier consumenten te activeren om nog een keer massaal & collectief geld op te halen. Dit maal met als doel enkele –inmiddels- goedkoop geworden spaarbanken op te kopen. Want vooral in die branche is het tijd dat consumenten de macht (weer) overnemen…