1. The Search for Consumer Connection…

    Gisteren was ik dagvoorzitter op het jaarlijkse marketingcongres van Marktplaats op de Pureliner II. Het was een interessant evenement met aansprekende presentaties. Nee echt 🙂

    Cor Molenaar gaf een presentatie over het samensmelten van fysiek en virtuel winkelen en ging in op de (nog steeds) belangrijke rol van emotie en beleving bij consumenten. Aan de hand van leuke voorbeelden gaf hij aan hoe kooporiëntatieprocessen tegenwoordig verlopen en wat de rol is van adverteerdersites, van Google, van vergelijksites en van Marktplaats(en).

    Dennis Goedegebuure van eBay Amerika liet zien hoe het moederbedrijf van Marktplaats zijn online marketing heeft ingericht en welke rol daarbinnen search engine marketing speelt. Alles ROI-focused. Het merk wordt door collega’s van Dennis (en met een andere media- & middelenmix) geladen.

    Marco Marco Roncaglio presenteerde vervolgens de internationale online strategie van PHILIPS. De stappen die dit bedrijf neemt zijn goed doordacht, wat er feitelijk gebeurt voelde meer aan als achterstallig onderhoud met betrekking tot het kooporiëntatieproces van consumenten dan een vernieuwende visie op de (online) marketingwereld. 

    De beste presentatie vond ik die van Mary Beth Kemp van Forrester. Zij publiceerde enkele maanden geleden haar spraakmakende rapport ‘Connected Agency’. Hierin gaf ze aan dat reclamebureaus nauwelijks meer ‘connected’ zijn met consumenten en dat ‘communities’ (zoals HYVES) op termijn de rol van bureaus -relaties onderhouden tussen merken en consumenten- zullen overnemen. Haar presentatie ging hier deels ook over en ging verder in op wat de implicaties van deze ontwikkeling zijn voor marketing met betrekking tot ‘connection’, ‘uniqueness’, ‘comfort’ en ‘variety’.

    Mary Beth lichtte deze 4 implicaties toe en vatte het samen met: ‘Marketing will be (more)… collaborative (denk aan NikePlus), personal (bijv. De McFinder op iPhone), reciprocal (door consumenten ‘gewilde’ initiatieven als In the Motherhood & Soundwalks van Luis Vuitton) and customized (bijv. DesignyourHeineken.com)’. 

    Tot zover. Het bleef het nog lang onrustig op de Pureliner II….


reacties