1. Create your own… whatever!?!

    Ik kwam jaren geleden in contact met iets nieuws: ‘mass customization’. Met dank aan Levi’s. Je kon -heel revolutionair- invloed uitoefenen op je eigen spijkerbroek. Wikipedia omschrijft ‘mass customization’ als ‘the use of flexible computer-aided manufacturing systems to produce custom output. Those systems combine the low unit costs of mass production processes with the flexibility of individual customization’. Helder.

    Deze ontwikkeling is sinds mijn eigen Levi’s door veel adverteerders opgepakt (lees gekopieerd). Inmiddels heb ik mijn eigen Nike ID’s, eet ik M&M’s met de namen van mijn kinderen erop, werden recent mijn eigen Heineken Paco’s thuisbezorgd, won ik bijna de ‘Design your own Volvo C30’-contest en zag ik laatst dat ik vanaf nu ook ‘my own Nokia’ kan vormgeven….

    Er zullen de komende jaren nog wel vele varianten op dit fenomeen komen. Ik raak overigens al een beetje uit-ge-customized. Maar ik ben waarschijnlijk niet de norm. De massa zal het ‘individual’ maken van allerlei producten nog wel een tijdje boeiend & interessant vinden. Daarom heet het natuurlijk ook ‘mass customization’!

     


reacties