De afgelopen maanden zijn verschillende directeuren bij grote internationale netwerkbureaus opgestapt. De meeste verlieten ook direct het reclamevak. Toeval? Ik denk het niet.
Na afgelopen zomer werd namelijk gestart met de plannen voor 2009. In deze -vooral financieel gedreven- plannen hadden de meeste directeuren wat ruimte gecreëerd om te investeren in de digitalisering van reclame. Ook zij hadden inmiddels door dat binnen hun bureaus nu echt iets moet gaan veranderen. Om de ontwikkelingen van media en marketing te volgen en om aansluiting te houden met de snelveranderende vraag van adverteerders.
De gesprekken om de plannen te verdedigen met de Europese CFO’s in Parijs of Londen vielen vervolgens niet mee. De recessie in de VS was al voorzichtig ingezet en de number crunchers hadden voor de voorgestelde investeringen geen ruimte in hun spreadsheets.
Sterker nog, ze gaven direct aan geen lagere of gelijkblijvende groei- en winstcijfers te accepteren voor 2009. Alleen maar hogere. Fors hogere liefst. De koers van het beursgenoteerde reclamebedrijven moet immers stijgen. Dat is de aandeelhouders namelijk beloofd.
Gefrustreerd kwamen een groot aantal bureaudirecteuren in het najaar van 2008 terug op Schiphol. Op kantoor werden de plannen met tegenzin snel aangepast. Zodat de rest van de werkdag er nog genoeg tijd was om een paar headhunters te bellen…