Ben al niet echt een LinkedIn-fan. Voor mij is het meer een handige database dan een netwerk-functionaliteit. Ik weet dat allerlei mensen hier anders over denken en ik realiseer me dat ik er zeker meer uit zou kunnen halen als ik er meer tijd & energie in zou stoppen. Maar ja, waarom zou ik?
Heb de afgelopen jaren zelden zelf iemand uitgenodigd om te ‘connecten’. Toch zit ik vanaf vandaag op meer dan 500 contacten. Heb nu de 500+ status (de echte hoeveelheid ‘zakelijke vrienden’ wordt niet meer vermeld) en op een ene of andere manier voelt dat best wel goed 😉
Vond het leuk om de afgelopen jaren de penetratie (lees het virale effect) van LinkedIn te volgen. Eerst waren het (de bekende) bekenden uit de internet-wereld die zich melden, toen kwam er een stroming van mensen in de reclamewereld op gang, gevolgd door allerlei leveranciers en opdrachtgevers. Daarna was het hek van de dam en kwamen de ‘invitations’ overal en nergens vandaan.
Wat mij verbaast is dat er mensen zijn die je niet kent, maar die toch een poging wagen om in je netwerk te ‘infiltreren’. Mijn ‘archief’-box met genegeerde uitnodigingen is hierdoor inmiddels behoorlijk gevuld. Moet wel iemand kennen, anders heeft het geen zin. Toch?
Heb ook weleens een uitnodiging gehad van mensen die weten dat ik ze nooit aan iemand ga aanbevelen. En dus ook liever niet in mijn netwerk heb. Hoop toch dat ze snel met een ‘Sent to Syberia’-knop komen bij LinkedIn. Het lijkt mij zeer interessante informatie om te weten wie wie niet zit zitten en het is tevens een hoge(re) drempel die leidt tot minder onnodige uitnodigingen.
Wie ik meteen naar ‘Syberia’ zou sturen is Rene Duchateaux. Een fictief profiel van de ober in de nieuwe commercial van ABN AMRO. Gisteren kreeg ik de uitnodiging om met hem te linken. (De bedenker van) Rene gaat wat mij betreft volledig voorbij aan relevantie en context. Zaken die bij moderne marketingcommunicatie essentieel zijn.
Ik hoop dat deze geforceerde poging van Rene Duchateaux om met mij te ‘connecten’ een uitzondering is en dat deze vorm van spam geen structureel onderdeel wordt van LinkedIn. Als dat wel zo is, dan neemt de waarde van deze dienst voor mij verder af en geef ik desnoods mijn profiel (en mijn 500+ status) op om bespaard te blijven van dit soort initiatieven.