De afgelopen dagen was ik op uitnodiging in Istanbul. De aanleiding was een marketingcommunicatie-workshop georganiseerd door de ‘International Pharmaceutical Federation’. In mijn presentatie heb ik geprobeerd aan te geven welke impact nieuwe technologie heeft op de ontwikkeling van media, hoe je nieuwe technologie voor je kan laten werken, wat de implicaties zijn van de digitalisering van media op het mediagedrag van consumenten, hoe je met verschillende marketingcommunicatiestrategieën verschillende doelstellingen kunt bereiken en wat er allemaal moet veranderen aan effectmetingen om de juiste managementinformatie boven tafel te krijgen.
Het was een interactieve sessie waarbij verder is besproken: hoe krijg je überhaupt nog de aandacht van de consument, op welke manieren kan je de relevantie van boodschappen vergroten en hoe integreer je communicatie met interactie & het opbouwen van langdurigere klantrelaties.
Ik hoop dat de besproken handvatten en denkmodellen een bijdrage leveren aan de effectiviteit van de marketingcommunicatie-inspanningen van de aanwezigen. Los daarvan was het super om weer in Istanbul te zijn. Een stad die Amsterdam -met alle respect- een (leuk) provinciedorpje maakt….