1. Simpele iPhone App met virale kracht

    De App Store van Apple is een groot succes. Er zijn inmiddels al meer dan 2 miljard programmaatjes gedownload en dat binnen afzienbare tijd. De iPhone is er immers nog geen twee jaar. Er zijn ook al oneindig veel applicaties. Zoveel dat er sinds kort printmagazines liggen bij de Bruna die alle mogelijke downloads categoriseren, beschrijven, analyseren en ranken.

    Ondanks de grote hoeveelheid downloads is het succesvol in de markt zetten van een (nieuwe) app. best een klus. Hoe kom je onder de aandacht van potentiële gebruikers?

    Recent trof ik een interessante presentatie aan van Martin Voorzanger van TomTom. Dit verhaal ging over de marketingcampagne voor de introductie van hun navigatiesoftware voor de iPhone (klik hier om ‘m te bekijken). Maar het kan ook anders….

    Vorige week ontving ik een SMS-je met daarin een grafische smiley. Mmmmm. Dat kon ik niet en de verzender kennelijk wel. Uiteraard heb ik direct gebeld en gevraagd hoe dit mogelijk was. De verzender van de SMS gaf aan dat dit een exclusieve feature was en dat een select groepje mensen persoonlijk door Steve Jobs van Apple was gevraagd om dit te testen. Ik kon alleen maar met de opmerking ‘sure’ reageren.

    Na hard gelach aan de andere kant van de lijn, kreeg ik te horen dat ik het programma iEmoticons moest downloaden en daarna een Japans toetsenboard moest installeren. Na even klussen & 79 eurocent betalen (een koopje vond ik), had ik ook de beschikking over een uitgebreide set grafische emoticons & andere grappige plaatjes om mee te sms-en en te mailen.

    Vervolgens ben ik zelf snel wat ‘gepimpte’ berichten gaan versturen. Elk SMS-je of mailtje leidde direct tot de vraag hoe ik dat voor elkaar kreeg. En dit geeft de iEmoticons-app een bijzondere virale kracht die ongetwijfeld en –waarschijnlijk zonder enige marketingondersteuning- zorgt voor heel wat verkopen van dit simpele, maar leuke programmaatje.


reacties