Vanmiddag heb ik bij het MWG een presentatie gegeven over de rol van creativiteit bij het bouwen van merken. Ik stond onder andere op het podium met de bekende Belg Tom Himpe, schrijver van de internationale verzamelboeken met spraakmakend creatief werk ‘Advertsing is dead, long live Advertsing’ en ‘AdvertsingNext’ (te koop via Amazon). Een verslagje staat ook in de Adformatie. En hier een enthousiast stuk van het Nederlands Media Netwerk.
Omdat ik tegenwoordig liever een verhaal vertel dan met veel sheets kom, werk ik nu met mindmapping. Voor mijzelf, maar ook als naslagwerkje voor de aanwezigen in de zaal. Hieronder staat de mindmap van vandaag. En een korte management summary.
Mindmap MWG – 17 november 2009
.
Management summery
Adverteerders moeten de afnemende ROI van ‘paid’ media compenseren met creatieve ideeën die zorgen voor een pull vanuit consumenten richting een merk. Concepten dus die nuttig, betekenisvol & waardevol zijn vanuit het perspectief van de consument en die de meerwaarde van merken tastbaar maken.
Relevantie in combinatie met originaliteit zorgen ook hier voor de gewenste en noodzakelijke ‘stickiness’. En tot gewenste aandacht (‘earned media’) of een gewenste relatie (‘owned media’). Voorbeelden van deze aanpak zijn de Zonneradar van Wieckse Witte en Teamlink van Amstel.