Column geschreven voor de MarketingTribune
Er wordt al jaren gesproken over de integratie van on- en offline. Hierbij gaat het altijd over hoe het snelgroeiende internet onderdeel wordt van campagnes die ontwikkeld worden voor traditionele media. Meestal met televisie, radio en print als startpunt van het denken.
Met de enorme groei van internet op mobiele telefoons, waaraan vooral de iPhone van Apple een enorme boost geeft, komt de echte integratie van on- en offline nu pas op gang. Steeds meer consumenten hebben inmiddels mobiel internet op hun telefoon. Het gevolg is dat zij alle beschikbare informatie op het internet overal mee naar toe nemen. Er is nu dus geen enkele scheiding meer tussen de virtuele wereld achter je computer thuis en de fysieke wereld waar we dagelijks doorheen lopen. Dit is pas echte integratie.
Deze ontwikkeling gaat de komende jaren een hoop veranderingen teweeg brengen. Zeker als u weet dat de kenners voorspellen dat in 2012 er net zoveel mobiele telefoons zijn als wereldburgers en het mobiele internet 6 keer groter wordt dan het huidige world wide web.
Als gevolg hiervan, krijgen winkeliers bijvoorbeeld niet alleen concurrentie erbij van steeds meer online shops. Ze worden vanaf nu ook geconfronteerd met altijd goed geïnformeerde consumenten die tijdens het koopproces in de winkel snel nog even kijken of het gewenste artikel elders goedkoper is of –bijvoorbeeld- met meer service te verkrijgen.
Ook het zoekgedrag zal bij consumenten fors veranderen. Zo heb ik een handige applicatie op mijn mobiele telefoon die ‘Around Me’ heet. Dankzij GPS weet deze service waar ik ben en krijg ik direct informatie over restaurants, winkels en het openbaar vervoer op basis van locale relevantie. Veel makkelijker natuurlijk dan thuis iets Googlelen, dit uitprinten en niet vergeten mee te nemen.
Eigenlijk begint nu pas het informatietijdperk waar we het al jaren over hebben. Stop dus vandaag nog met de moeizame pogingen om on- en offline te integreren, denk vanaf nu mobiel. En zorg dat je met de juiste informatie opgenomen wordt in het kooporiëntatieproces van steeds beter geïnformeerde consumenten.