1. Tweede schermen

    Column geschreven voor de Marketing Tribune 02

    Recent onderzoek van Nielsen en Yahoo in de VS toonde aan dat 86 procent van de bezitters van een smartphone naar de televisie kijkt met zijn telefoon binnen handbereik. Dit geeft aan waarom het ontwikkelen van concepten voor tweede schermen rond tv-programma’s zo actueel is. Eigenlijk begon deze trend in Nederland met de NOS die rond het WK in 2010 een simpele webpagina voor de iPad ontwikkelde met wat achtergrondinformatie rond de wedstrijden van het Nederlands elftal. Denk hierbij aan de opstelling, het wedstrijdverloop en wat spelstatistieken. Inmiddels is dit initiatief door ontwikkeld door Veronica Voetbal (& Lab1111). Bij de laatste kwalificatiewedstrijden van Oranje voor het EK 2012 was het mogelijk om op je laptop, tablet of smartphone herhalingen te bekijken, een langere nabeschouwing te volgen, door actuele statistie- ken te swipen en via Twitter en Facebook realtime te chatten over de wedstrijd. Ook andere programma’s gingen met tweede schermen aan de slag.

    De Thuiscoach van The Voice Of Holland verrijkte dit populaire programma voor bijna een half miljoen actieve kijkers. Tweede schermen zijn er overigens niet alleen tijdens live programma’s. Tijdens de serie Case Sensitive van de KRO konden de kijkers op een webpagina meer informatie vinden over de karakters en laten weten wie zij als verdachte zagen.

    Ook Hyves mengt zich in de strijd om de gunst van de multimediale kijker. Gedurende de tv-avond kun je via dit sociale medium op populaire programma’s ‘inloggen’ en in contact staan met gelijkgestemden, binnen en buiten je vriendennetwerk. Binnenkort lanceren RTL, SBS en de Publieke Omroep een nieuw initiatief om met Hyves te concurreren. Zij hopen – zo gaat het gerucht- de portal te worden als het gaat om de integratie van tv en sociale media en het tweede scherm te domineren.

    Het wordt dus tijd om als adverteerders na te denken over deze nieuwe, niet te stoppen ontwik- keling. De relatie tussen media en consumenten verandert. Nog maar een handjevol merkeigenaren is inmiddels actief met tweede schermen. Wordt het niet eens tijd dat meer adverteerders gaan nadenken over de rol van merkcommunicatie binnen dit nieuwe, interactieve umfeld?


reacties