Column geschreven voor de Marketing Tribune 06
Ik ben niet echt een muziekliefhebber. Althans dat vonden mijn vrienden. Vroeger. Ik stond namelijk niet -zoals zij- elke zaterdagochtend en woensdagmiddag in een platenzaak. Op zoek naar de nieuwste single’s en de mooiste plaatjes. Ook vonden mijn vrienden dat ik geen smaak had. Ik hun ogen sprong ik muzikaal van de hak op de tak en ontbrak er een grotere gedachte achter wat ik allemaal beluisterde.
Inmiddels is muziek best wel een hobby geworden. Ik vind het heerlijk om harde of gevoelige tonen door de huiskamer te laten galmen. Lekker alleen thuis of als vrienden op bezoek zijn. Steeds vaker maak ik met mijn muziek indruk op anderen. Hoe kom je hier aan? Waar heb je dit nummer gevonden? Het lijkt bijna of ik nu wel regelmatig sta te bladeren in bak met muziek bij de Free Record Shop.
Niets is minder waar. Het enige wat ik doe is leuke plaatjes die ik op de radio hoor taggen met Shazam. Een handige app op mijn telefoon die -na het opstarten- de meeste muziek herkent en weergeeft. Vervolgens stelt deze dienst mij instaat het nummer direct op te zoeken in Spotify. Een andere handige muziek-applicatie die ik regelmatig gebruik. Met 1 druk op de knop zet ik het nummer op een afspeellijst.
Zonder iets te doen, wordt deze lijst via het internet gesynchroniseerd met mijn Sonos-apparatuur thuis. Dit draadloze boxen-systeem -met als afstandbediening mijn iPhone- is de laatste schakel om ervoor te zorgen dat ik al mijn nieuwe muziek altijd ter beschikking heb. En dit kan allemaal dankzij slimme technologie die diensten, databases en apparaten met elkaar in verbinding brengt met behulp van zogenaamde API’s. Maar vergeet dat laatste maar snel, gemak dient immers de mens. En heeft van mij een echte muziekliefhebber gemaakt.