Vandaag naar ‘The 2012 Social Media & PR Summit’ geweest in het ING House. Dit tweedaagse internationale evenement had als ondertitel ‘engaging customers, the public and the media in the digital age’.
Het begon vanochtend met een presentatie van Mark Ragan over Brand Journalism. Het op een onafhankelijke manier met content aansluiten op gemeenschappelijke interessevelden met consumenten. Met als doel je merk -op een relevante manier- onder de aandacht brengen. Aardige voorbeelden waren Open Forum van Amex en Nuts van Southwest.
Na dit verhaal volgde Nick Jue. De CEO van ING in Nederland. Hij vertelde over de visie van zijn bank, de nieuwe -deze week gelanceerde- social media newsroom, over het Orange Ambassador programma van ING Direct in Canada en de sponsoring van ING van het amateurvoetbal en het Nederlands elftal. Hierbij toonde hij ook onze Engelstalige Jonge Leeuwen video. De presentatie staat hier en de belangrijkste shift bij ING is: ‘We gaan van consumer centric naar netwerk centric-denken’. Mooi.
Na een helder presentatie van Simone Versteeg van Dell (bekijk ‘m eventueel hier) volgde een interessant verhaal van Shel Holtz over crisis communicatie anno nu. Hij lichtte toe dat de uitgangspunten voor dit fenomeen nog precies hetzelfde zijn als in het pre-social media tijdperk. Het enige wat is veranderd, is de snelheid van het verspreiden van nieuws. En dat consumenten zelf met foto’s, video’s en tweets reporters zijn geworden. Het publiek is sneller op de hoogte dan de PR-afdeling….
Volgens Holtz is ‘the thirst for news bigger than ever before’ en is een aanpak gebaseerd op snelheid, openheid en eerlijkheid de enige manier om tegenwoordig met crises communicatie succesvol te zijn.
Als laatste spreker vandaag heb ik Norbert Cappetti van Heineken gezien. Zijn verhaal ging meer over het Holland Heineken House dan over sociale media & PR. Wat een indrukwekkend operatie is dit nationale huis van Nederland zeg. Ruim 400 mensen zijn deze zomer actief in Londen om meer dan 100.000 bezoekers te ontvangen. Duidelijk werd dat de inzet van sociale media bij de vorige Olympische Spelen nog niet echt structureel was ingezet. De komende zomer kunnen we hopelijk -en naar verwachting- meer van Heineken zien op Facebook, Twitter en Youtube.
Zoals gezegd, opende Mark Ragan de dag. Hij rondde zijn presentatie af met de uitspraak ‘Offer great content and tools and consumers will follow’. Als deze one-liner klopt, dan wordt het een hete zomer voor Norbert en zijn sociale media team.
Morgen gaat het congres nog door. Alle informatie hierover is hier te vinden. Alles op Twitter is met #SMPR2012 te volgen.