1. Voor alles een abonnement?

    Ontwikkelingen gaan snel. Tot voor een paar jaar geleden kocht je een doos met daarin software op een CD-rom. Inmiddels wordt software onder de naam “SaaS” meer en meer als een abonnement op updates ver- en gekocht. Dit software business model sijpelt ook door in andere industrieën. Kijk naar het succesvolle gezonde-avondeten-abonnement van Hello Fresh.

    Het interessante van dit model is dat deze bedrijven continu bezig zijn met verkopen. Omdat ze elke week of maand moeten proberen te voorkomen dat de klanten de service opzeggen. Heel iets anders dus dan traditionele aanbieders die pas in de problemen komen wanneer hun schap-positie in het gedrang komt. En dan moet je het best wel bont maken.

    Meer over dit fenomeen staat in dit artikel op Venture Beat dat voorspelt dat makkelijke abonnement-modellen elke industrie gaan veranderen.

    Een aardig ander artikel over “subsription commerce” -met wat tegengeluiden- stond van de week op Digital Ristretto. Dit model is geschikt als de consumptie of het gebruik voorspelbaar is, bestaande aankoopprocessen kunnen worden geoptimaliseerd en -ondermeer- voor de consument gunstige aflever-momenten.

    Maar… het belangrijkste voor een succesvolle abonnement vraagt om meer. Het hebben van een goed assortiment en een goede service door de gebruiker te helpen in keuzes en de dienst zo persoonlijk mogelijk te maken. De rest is marketing en het netjes inpakken van de bezorging.


reacties