1. Laboratorium van consumentenproducten

    Als ik op reis ga koop ik meestal op Schiphol de Monocle. Dit geweldige internationale magazine over global affairs, business, cultuur en design wordt vaak door bladmakers genoemd als het blad der bladen. Daarmee doe ik ze te kort.

    Monocle is inmiddels een multimediaal bedrijf geworden. Naast het magazine hebben ze winkels in ondermeer Londen, Toronto, Singaore & New York, runnen ze een online shop en exploiteren ze Monocle Radio met daily shows en relevante gesponsorde programma’s.

    Er staat zoveel in een gemiddelde Monocle dat ik meestal niet de tijd vind om een nieuw magazine helemaal door te bladeren. Vandaar dat ik op vakantie vaak de ongelezen edities -die op mijn nachtkastje opstapelen- mee neem en bestudeer.

    Afgelopen week op wintersport las ik hierdoor -uitgesteld- een interessant artikel over het Duitse dorpje Hassloch, in de Rhineland-Palatine regio. In dit stadje leven 21.000 ‘gemiddelde’ Duitse inwoners die allemaal onderdeel uitmaken van Europa’s meest bijzondere laboratorium van consumentenproducten.

    In dit Zuid Duitse dorpje wordt namelijk al 29 jaar onderzoek gedaan door GfK. In de locale supermarkt worden voedingsproducten opgenomen die nog nergens anders te verkrijgen zijn. En de lokale media (en online targeting) worden met marketingcampagnes ingezet om deze producten onder de aandacht te brengen van de inwoners van Hassloch. Het bijzondere is dus dat dit dorp bedrijven in de gelegenheid stelt om alle elementen van de lancering van een product te testen. Met een speciale klantenkaart meet GfK het koopgedrag en wordt data-analyse ingezet om realtime te leren en te optimaliseren.

    De inwoners van Hassloch zijn trots op hun bijzondere status. Want in dit vredige stadje gebeurt er -naar het schijnt- verder weinig. Behalve dan dat daar wordt besloten welke supermarkt-producten wel of niet de schappen in de rest van Duitsland halen. Best bijzonder. Toch?

    Meer over Monocle: https://monocle.com/


reacties