Dit jaar ben ik voor het eerst uitgenodigd om plaats te nemen in de jury van het jaarlijkse marketing prijzenfestival van het NIMA. De overall winnaar werd afgelopen donderdag Bavaria. De jury prees de brouwer voor haar aanhoudende inspanningen om het merk Bavaria op een geheel eigen wijze op de kaart te zetten. De missie om de brouwerij zo goed mogelijk over te dragen aan de volgende generatie werd in het bijzonder genoemd. Bavaria investeert in economische slechtere tijden juist extra en was –ondermeer- enorm succesvol met de ‘likeability’-campagne met de Dutch Dress & de Bavaria Babes rond het WK.
In de categorie ‘duurzaam’ won Dance4Life. Terecht. Dit vanwege de niet traditionele vorm van fondsenwerving die jongeren inspireert om zelf in actie te komen tegen HIV en aids. PepsiCo kreeg de prijs voor ‘klantgericht ondernemen’. Dit was omdat er binnen dit bedrijf een shift is gemaakt van een massamediale adverteerder naar een community beïnvloeder. In deze categorie ging mijn voorkeur overigens uit naar Unilver. Dit omdat dit bedrijf mijn inziens niet campagnematig, maar structureel bezig is met bovengenoemde shift via het ‘owned media’-platform Yunomi.
Bij ‘digital media’ won Appie van Albert Heijn. Wat uiteraard een geweldige ‘brand utility’ is (die terecht al veel prijzen heeft gewonnen). ‘De nieuwe standaard in mobiele dienstverlening, maar ook in een geïntegreerde, cross-channel benadering van de retailklant’, volgens de jury. Toch had van mij de NOS mogen willen. De manier waarop zij bezig zijn met de distributie van content via alle beschikbare kanalen vind ik echt een voorbeeld waar bijna alle adverteerders in Nederland veel van kunnen leren. Een redelijk recente presentatie over deze digitale strategie staat hier. Een uitgebreider verslag van de NIMA Awards overigens hier.
Ik heb veel geleerd van het jureren. Je krijgt toch even de gelegenheid om in de keuken te kijken van de beste marketingbedrijven in Nederland. Hoop dat ik volgend jaar weer van de partij ben.