Het afgelopen jaar heb ik met een Nike Fuelband rond gelopen. Een stuk technologie in de vorm van een armband die overdag bijhoudt hoeveel je beweegt en hoeveel calorieën je verbrandt.
De Fuelband is de doorontwikkeling van Nike+. Een platform waar Nike een jaar of 10 geleden mee begonnen is om muziek op je iPod te koppelen aan hardlopen en het vervolgens mogelijk heeft gemaakt om je loopinspanningen te delen via Facebook & Twitter.
Ik ben altijd heel enthousiast geweest over mijn Fuelband en de strategie van Nike waarmee ze met de Nike+ diensten de waardepropositie van het merk op een relevante en onderscheidende manier verrijken.
Afgelopen week laadde mijn Fuelband helaas niet meer op. Een mooie reden om een vergelijkbaar product te testen van de concurrent Jawbone. Dit bedrijf heeft ook een armband. Iets strakker ontworpen en met een uitgebreidere dienst.
De Jawbone communiceert met een app op je iPhone of Android telefoon met de naam UP. Ook hiermee kan je je beweging bijhouden, maar de Jawbone houdt ook je slaap bij. En een handige wekker maakt je wakker wanneer je in je lichte slaap zit, zodat je niet wordt gestoord in je vast slaap.
Ook kan je via de app makkelijk bijhouden wat je eet. Met standaard gerechten, maar ook met een scan-functie waarmee je producten kunt herkennen en registreren.
Na een week gebruik ben ik erg blij met mijn nieuwe Jawbone. Wat ik mis vergeleken met de Fuelband van Nike is het synchroniseren via bluetooth en een display op de armband zelf waarmee je direct je dagelijkse voortgang kan bekijken.
Al met al twee mooie innovatieve diensten. Blijf zeker de komende tijd mijn Jawbone gebruiken, maar als mijn Fuelband weer is gerepareerd dan weet ik nu eerlijk gezegd nog niet voor welke dienst ik ga kiezen. Wordt vervolgd.
Deze post is inmiddels (30/4) ook gepost op de sportmarketing-blog SportNext. Klik hier.