1. Disrupt yourself

    Er wordt veel geschreven en gepraat over disruptie. Vooral ‘digital disruption’. De verstoring van de markt door nieuwe aanbieders die optimaal gebruikmaken van technologische ontwikkelingen en het -bijbehorende- veranderende consumentengedrag.

    Dagelijks komen er nieuwe startups die de Uber of de Airbnb van een of andere industrie willen en denken te worden. De disruption-hype kan ook in de boardrooms van veel corporates niet onbesproken blijven. Moeten ze niet alleen naar het bestaande concurrentieveld blijven kijken of juist op zoek gaan naar bedreigingen vanuit onverwachte startup-hoeken. Maar ja, welke hoeken…

    Om dit laatste te faciliteren begeleid ik op dit moment een aantal bedrijven. We gebruiken het business model canvas van Alexander Osterwalder om het bestaande business model van het bedrijf in kaart te brengen. Op basis van een scan van de technologische ontwikkelingen en nieuwe initiatieven in vergelijkbare (en niet vergelijkbare) industrieën analyseren we wat de vitale elementen zijn in het bestaande business model en wat voor een alternatieve scenario’s er mogelijk zijn.

    Op deze manier kunnen we het bestaande model zelf disrupten. En bepalen hoe kwetsbaar het bedrijf is en welke nieuwe activiteiten men kan ondernemen om niet af te wachten en zelf het initiatief te nemen. Een optie die ook wordt besproken is ook om te investeren in startups die de potentie hebben om in je vaarwater te komen. Op deze manier kan je als corporate de ontwikkelingen daar op de voet volgen, snel veel leren en eventueel op termijn vanuit een offensieve of defensieve strategie de startup inlijven.

    Of en door wie je gedisrupt wordt is uiteraard met een Disrupt Yourself-exercitie niet opgelost. Het is wel -vaak- de eerste stap om je niet gek te laten maken door de hype en/of om vanuit eigen kracht naar nieuwe mogelijkheden te kijken. En dat zouden meer bedrijven moeten doen….

    Lees eventueel ook: Disruption. Toen en nu


reacties